یکی از بهترین کراس اوورهای وارداتی شرکت پارس ساتر هوشمند، Skoda Karoq است که هم اکنون عرضه میشود. در ادامه به بررسی اشکودا کاروک میپردازیم.
یکی از اولین شرکتهای واردکننده خودرو که در سال گذشته برای واردات چند مدل خودرو خارجی اعلام آمادگی کرد، پارس ساتر هوشمند است. این شرکت در نخستین گامهای خود سعی کرد تا از برند اشکودا که وابستگی زیادی با فولکس واگن آلمان دارد، خودروهایی از جمله اشکودا اوکتاویا، سوپرب و کاروک وارد کند.
بررسی اشکودا کاروک
از مهمترین محصولاتی که پارس ساتر به بازار ایران آورد، باید به کراس اوور اشکودا کاروک اشاره کرد که مشخصات فنی قابل توجه و امکانات رفاهی و ایمنی جذابی را با ظاهر زیبایش ارائه میدهد. هم اکنون در دور جدید عرضه خودروهای وارداتی، اشکودا یک برند نسبتا معتبر در کنار بزرگانی مثل نیسان کیکس، نیسان ترا مانیان خودرو و نیسان قشقایی است که پیشتر به بررسی کامل آنها در آخرین اخبار خودرو پرداختهایم.
فهرست محتوا
مختصری درباره اشکودا کاروک
همه ما با شرکت بزرگ و معتبر فولکس واگن آلمان آشنا هستیم و میدانیم که زیرمجموعههای فراوان و متعددی دارد. همچنین در جریان هستیم که این خودروساز بزرگ، مالک شرکتهای سرشناس و مشهوری نظیر بوگاتی، پورشه و آئودی است و یکی از برندهای آن که در بازار ایران کم آشناتر بوده، اشکودا است.
اشکودا کاروک – Skoda Karoq یکی از کراس اوورهای جذاب این خودروساز جمهوری چک است که حالا تحت نظر فولکس واگن به تولید میرسد. کراس اوور سگمنت C کاروک در سال 2017 و براساس پلتفرم MQB A1 تولید شد و اشتراکاتی با دو خودرو سئات آتکا و جتا VS5 دارد.
در حال حاضر فقط یک نسل از این خودرو تولید شده و نهایت تلاش شرکت اشکودا برای ایجاد تغییر و تحویل در آن، فیس لیفتی بوده که در سال 2021 میلادی شاهد عرضهاش بودیم. شرکت پارس ساتر هوشمند که از زیرمجموعههای ایران روور به حساب میآید، مسئول واردات از این برند بوده و در کنار کاروک از محصولات دیگری مثل اشکودا سوپرب و اشکودا اوکتاویا هم رونمایی کرده است.
طراحی ظاهری اشکودا کاروک
شاید در نگاه اول متوجه شوید که اشکودا کاروک هیچ حرفی برای گفتن ندارد؛ چرا که این کراس اوور طراحی نه چندان مدرن و به روزی ارائه داده و نمیتوان گفت که آینده نگرانه است. حتی مدلهای جدیدتر این خودرو وارداتی چنگی به دل نمیزنند و به همان شکل و شمایل قدیمی ظاهر شدهاند.
با این حال آنچه باعث تمایز این خودرو شده، پکیج اصیل و وقار منحصربهفردی است که خاص برند سازنده آن است. در نمای جلوی کاروک میتوان سبک طراحی اشکودا سوپرب را مشاهده کرد. فرم چراغها، جلو پنجره و سپر، همچون سایر محصولات اشکودا بوده و تغییری از این نظر احساس نمیشود.
برخلاف نمای جلو، پروفیل جانبی این کراس اوور به خوبی طراحی شده و خطوط مختلفی را روی درها میبینید که چهره عضلانی به خودرو بخشیدهاند. کاروک با رینگهای آلومینیومی عرضه میشود و تریم دو رنگ رینگها، جلوه خوبی به این ماشین خارجی داده است.
و اما در خصوص طراحی نمای عقب اشکودا کاروک، باید گفت که نقطه قوت این خودرو است. خطوط شکسته روی بدنه عقب و گرافیک چراغها جوان پسند است و میتواند مشتریان را راضی نگه دارد.
طراحی داخلی و کابین Skoda Karoq
اغلب مشتریان ایرانی از خودروهای وارداتی، انتظار محصولاتی لوکس و فول آپشن دارند که بتواند یک پکیج کامل را با قیمتهای 20 هزار دلاری عرضه کند. حقیقت این طور نیست و اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، بهتر است سراغ اشکودا کاروک نروید؛ چرا که این کراس اوور، تمرکز خود را روی عرضه یک محصول اقتصادی و مقرون به صرفه گذاشته و زیاد به کابین و لوکس بودن آن اهمیت نداده است.
سبک طراحی داخلی کاروک ساده ولی صمیمی است و کیفیت مونتاژ بالا و متریال به کار رفته در کابین بینظیر است. یکی از مهمترین مزایای کابین، کاربردی و جادار بودن آن است و طوری طراحی شده تا راننده و سرنشینان به اجزای مختلف خودرو به راحتی دسترسی داشته باشند. ارگونومی صندلیها عالی است و در مسافتهای طولانی، منجر به خستگی راننده و سرنشینها نخواهد شد.
مشخصات فنی اشکودا کاروک
زیر کاپوت اشکودا کاروک، یک پیشرانه 1.4 لیتری توربوشارژ با تکنولوژی TSI تعبیه شده که میتواند در شرایط ایده آل، 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این موتور از طریق یک گیربکس 7 سرعته دبل کلاچ به چرخهای جلو منتقل میشود.
در محور جلو شاهد تعبیه سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب، توییست بیم هستیم. این دو سیستم تعلیق عملکرد خوب و سواری نرمی ارائه میدهند، اما اگر به جای توییست بیم از مولتی لینک استفاده میشد، بهتر بود. موتور 4 سیلندر و 16 سوپاپ به این خودرو اجازه میدهد تا در عرض 9.8 ثانیه از سکون مطلق به شتاب 100 کیلومتر برسد.
از نظر ابعاد با یک خودرو سایز متوسط سروکار داریم که طول، عرض و ارتفاعی برابر با 4432 میلی متر، 1841 میلی متر و 1614 میلی متر دارد. فاصله محوری 2688 میلی متری هم فضای مناسبی برای سرنشینان ارائه خواهد کرد. Skoda Karoq در هر 100 کیلومتر مسافتی که میپیماید، 6.49 لیتر سوخت مصرف میکند.
امکانات رفاهی و ایمنی
یکی از مهمترین مزایای خرید اشکودا Karoq بهرهمندی آن از امکانات رفاهی و ایمنی مطلوب است. این کراس اوور وارداتی با آپشنهای متنوع و زیاد به بازار آمده و حرفهای زیادی برای گفتن دارد:
| تجهیزات بیرونی | تجهیزات داخلی | کنترل و ایمنی | اطلاعات و سرگرمی |
| آینه تاشو برقی با گرم کن | فرمان D کات | کنترل پایداری الکترونیکی | نمایشگر 6 اینچی پشت آمپر با کامپیوتر سفری |
| چراغ خوشامدگویی زیر آینه | دسته دنده با روکش چرمی | ترمز ضد قفل | صفحه نمایش لمسی 9.2 اینچی |
| سانروف برقی | صندلیها و فرمان با پوشش چرم | ترمز پارک برقی | سیستم صوتی مجهز به 4 بلندگو و 4 عدد توئیتر |
| روشنایی در روز | تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت | کنترل کشش | پورت یو اس بی تایپ C |
| چراغهای ال ای دی | گرم کن فرمان برقی | کمک شروع حرکت در سربالایی | سیستم اتصال بلوتوث |
| مه شکن جلو و عقب | گرم کن صندلیهای جلو و عقب | مانیتورینگ فشار باد تایرها | شارژر بیسیم موبایل |
| چراغ اتوماتیک | قابلیت تاشوندگی صندلیهای ردیف عقب | ایربگ سرنشینان جلو | کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان |
| برف پاک کن اتوماتیک مجهز به سنسور باران | سیستم تهویه مطبوع خودکار دوگانه | ایربگ جانبی جلو | سیستم اپل کارپلی |
| سیستم کنترل کیفیت هوای کابین | ایربگ پرده@ای | ||
| دریچه هوای سرنشینان عقب | کمربند ایمنی جلو با پیش کشنده | ||
| کمربندهای ایمنی سه نقطهای ردیف عقب | |||
| هشدار خواب آلودگی راننده | |||
| سیستم ورود بدون کلید | |||
| استارت دکمهای | |||
| سنسور پارک جلو و عقب | |||
| سیستم پارک خودکار |
قیمت اشکودا کاروک
قیمت گمرکی این کراس اوور جذاب در مبادی ورودی کشور به 1 میلیارد و 936 میلیون تومان میرسد که با احتساب هزینههای مختلف و مالیاتها، باید انتظار 2.5 میلیارد تومان را داشت. اگر به یک کراس اوور پرآپشن نیاز دارید که مشخصات فنی و عملکرد و سواری خوبی هم ارائه میدهد، کاروک بهترین انتخاب است.
مزایا
- کیفیت مونتاژ مناسب
- شتاب و توان حرکتی خوب
- ایمنی مناسب
معایب
- نبود تعلیق مولتی لینک در محور عقب
- عدم عرضه در نسخه فول آپشن
در صفحه برتر بخوانید:









