شاید باورتان نشود اما شرکت های بزرگ دنیا به تمام اطلاعات ما دسترسی دارند، اما سوال اینجاست که چگونه؟ چگونگی این موضوع را در ادامه بخوانید.
اینترنت سرشار از چیزهای شگفت انگیز است، اما بر کسی پوشیده نیست که شرکتهای بزرگ جهان از اینترنت کسب درآمد میکنند. یکی از راههای کسب درآمد شرکتها، تبلیغات هدفمند بوده که به معنای نشان دادن تبلیغات به افرادی است که به آن محصول یا کالای خاص احتیاج دارند و متناسب با علاقه و سلیقه آنهاست.
سوال مهمی که مطرح میشود این است: چگونه شرکتها میدانند که شما چه چیزی را دوست دارید؟ شاید باورتان نشود، اما آنها اطلاعات زیادی راجع به شما دارند و به طرز وحشتناکی تمایلات کاربران را میدانند. اگر در اینترنت به گشت و گذار میپردازید و با انواع خاصی از محتوا درگیر هستید، به احتمال زیاد بیشتر آن وب سایتها از گوگل ادسنس برای نمایش تبلیغات استفاده میکنند.
دسترسی شرکت های بزرگ به اطلاعات شخصی کاربران
در واقع اثر انگشت شما در سرویسهای مختلف گوگل، اطلاعات مختلفی مثل آی پی شما، مشخصات رایانه و جزئیات حساب گوگل را مرور میکند و سپس به گوگل ادسنس اطلاع میدهد که به چه چیزهایی بیشتر علاقه دارید و به همین خاطر است که وقتی در یک سایت به دنبال خرید پلی استیشن 5 هستید، تبلیغات مشابه میبینید.
به عنوان مثال یک کاربر روزانه چندین ساعت از زمان خود را صرف بازی کانتر استرایک 2 میکند و علاقه زیادی به بازی و اعمال تغییرات روی آن دارد. از طرفی همین کاربر هیچ علاقهای به بازی لیگ آو لجندز ندارد و بعید است که تبلیغی با عنوان ماوس ریزر ناگا وی 2 پرو برای او به نمایش درآید، چرا که این ماوس به طور اختصاصی برای این بازی توسعه یافته است، نه برای کانتر استرایک!
در عوض گوگل برای این کاربر تبلیغات خرید ماوس لاجیتک جی پرو را نمایش خواهد داد که گزینه جالب توجهی است. بنابراین میبینید که گوگل اطلاعات ما را از کجا جمع آوری و سپس استفاده میکند. با این حال شرکتها به همین قدر اطلاعات بسنده نمیکنند و میتوانند حتی فراتر از جستجوهای فعال شما بروند و شروع به استنباط رفتارها براساس محیط فیزیکی بکنند.
روشهای مختلف شرکتها برای کسب اطلاعات
فرض کنید که هم اتاقی شما یک غذا سفارش میدهد و وقتی بوی آن به مشام شما میرسد، راجع به آن صحبت میکنید. سپس تبلیغات همان غذا را روی تلفن همراه خود میبینید و تعجب خواهید کرد. الگوریتمهای گوگل طوری طراحی شدهاند که میتوانند تشخیص دهند که شخصی در نزدیکی شما فلان غذا را سفارش داده است.
این گونه تصویربرداریها از روابط و دستگاهها توسط شرکتهایی مثل Drawbridge تسهیل میشوند. این شرکت موظف است همه افرادی را که با یکدیگر در ارتباط هستند تحلیل کند و مکالمات آنها را با یکدیگر تطبیق دهد. شرکتهایی مثل گوگل برای اطلاعرسانی بهتر تبلیغات خود از این نقشهها استفاده میکنند.
در واقع گوگل با خریداری این نقشهها، یک تبلیغ واحد را با سایر افرادی که شما با آنها در ارتباط هستید، به اشتراک میگذارد. ممکن است فکر کنید که گوگل یا شرکتهای دیگر به مکالمات شما گوش میدهند، در حالی که این طور نیست. بیایید یک مثال دیگر را با هم مرور کنیم.
فرض کنید با شریک زندگی خود در مورد رفتن به تعطیلات و مکان خاصی صحبت میکنید و بعدا همان روز شروع به دریافت تبلیغات برای آن لوکیشن خواهید کرد. علیرغم اینکه هرگز آن را به صورت آنلاین جستجو نکردهاید، تنها چیزی که به ذهنتان میرسد این است که گوشی شما به حرفهایتان گوش میدهد. آیا واقعا همین طور است؟
پاسخ قطعا منفی است؛ چرا که به احتمال زیاد همسر شما چه بعد از اتمام مکالمهتان و چه قبل از آن، راجع به تعطیلات سرچ کرده است. گوگل چون میداند که بین شما ارتباطی وجود دارد، تبلیغات را در هر دو دستگاه نشان میدهد.
در برابر شرکتها چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟
اگر نگران حریم خصوصی خود در فضای آنلاین هستید، باید بدانید که افراد زیادی مثل شما وجود دارند. این یک پدیده جدید نیست و کاربران بسیاری در فضای مجازی نگران حفظ حریم شخصی خودشان هستند. مرورگرهایی مثل ویوالدی برای رفع همین مشکل ساخته شدهاند تا دادهها و اطلاعات شما خصوصی بمانند و حتی به شما این امکان را میدهند که هر چیزی را که میخواهید مسدود کنید.
با این کار، افزونههایی مثل Ghostery ردیابها را مسدود و اشتراک گذاری تبلیغات را با شما محدود میکنند. همچنین در تلفن هوشمند خود میتوانید تبلیغات شخصی شده را از طریق حساب گوگلی که دارید، غیرفعال کنید. بهترین راه حل این است که مانع نشان دادن تبلیغات شوید و از هر روش ممکنی آنها را مسدود کنید.
در صفحه برتر بخوانید:


