16 فایده بازی رومیزی برای سلامت روان

از کاهش استرس گرفته تا افزایش خلاقیت و قدرت حافظه

0

بازی رومیزی یا بردگیم برای قرن ها یک نوع سرگرمی محبوب بوده است. فایده بازی رومیزی برای سلامت روان با ظهور تکنولوژی و فراگیری تلفن همراه کاملا حس شده است. در سال‌های اخیر، این سرگرمی دوباره محبوبیت زیادی پیدا کرده است، در واقع انگار مردم لذت نشستن دور یک میز با دوستان و خانواده، انداختن تاس، حرکت دادن قطعات بازی و شرکت در رقابت دوستانه را دوباره کشف کردند.

اما واقعیت این است که بازی های رومیزی فقط یک راه سرگرم کننده برای گذراندن یک شب نیستند. وبسایت آیوی گیم یکی از بروز ترین و فعال ترین رسانه های حوزه بازی های رومیزی می باشد. اگر علاقه مند به این بازی ها هستید مطالب این وبسایت را از دست ندهید.

فوائد بازی رومیزی برای سلامت روان

کاهش استرس

در دنیای پرشتاب امروز، به راحتی می توان تحت فشارهای زندگی روزمره غرق شد. بازی‌های رومیزی یک استراحت خوشایند از فشار مداوم برای مولد و کارآمد بودن ارائه می‌دهند. آنچه دنیای مدرن امروز برایمان ترتیب دیده است. وقتی بازی می‌کنیم، می‌توانیم نگرانی‌هایمان را کنار بگذاریم و روی لحظه حال تمرکز کنیم. این ساده ترین نتیجه و فایده بازی رومیزی برای سلامت روان است.

بهبود عملکرد های شناختی

بازی های رومیزی ما را ملزم به استفاده از طیف وسیعی از مهارت های شناختی، از حافظه و استدلال فضایی گرفته تا حل مسئله و تفکر انتقادی می کنند. انجام منظم این تمرینات ذهنی می تواند به تیز نگه داشتن ذهن و بهبود عملکرد شناختی ما کمک کند.

تقویت ارتباطات اجتماعی

بازی های رومیزی افراد را دور هم جمع می کنند. چه با دوستان، خانواده یا غریبه ها بازی کنیم، بازی‌های رومیزی تجربه مشترکی را ارائه می‌دهند که می تواند به تقویت ارتباطات اجتماعی و ایجاد روابط کمک کند. شاید در دنیای امروزی که تلفن‌های همراه به راحتی در دنیای فزرندان ما جای گرفته‌ند، حداقلی‌ترین فایده بازی رومیزی برای سلامت روان خانواده ما دورهم قراردادن خانواده و فرزندان است.

فایده بازی رومیزی برای سلامت روان
فایده بازی رومیزی برای سلامت روان

سر حال آوردن

هنگامی که ما درگیر فعالیت هایی می شویم که از آنها لذت می بریم، مغز ما دوپامین را آزاد می کند، یک انتقال دهنده عصبی که در تنظیم خلق و خو نقش دارد. انجام بازی های رومیزی با دیگران نیز می تواند حس رفاقت و کار گروهی را ایجاد کند که می تواند احساسات مثبت ما را بیشتر تقویت کند.

تثبیت مهارت های زندگی

بسیاری از بردگیم ها ما را ملزم به یادگیری و به کارگیری طیف وسیعی از مهارت های زندگی مانند ارتباط، مذاکره و تفکر استراتژیک می کنند. این مهارت ها می توانند در همه زمینه های زندگی ما، از محل کار گرفته تا روابط شخصی، ارزشمند باشند.

مقاله پیشنهادی: همه چیز درباره بیش‌فعالی (ADHD)

فضاسازی برای رقابت مثبت

رقابت دوستانه می تواند راهی سالم برای ایجاد انگیزه در خود و دیگران باشد و بازی های رومیزی محیطی امن و کنترل شده ای را برای چنین رقابتی فراهم می کند. در واقع می دانیم که رقابت، عضو جدا نشدنی از بازی رومیزی است. با تلاش برای برنده شدن در بازی، می‌توانیم خودمان را به چالش بکشیم تا بهترین کار را انجام دهیم و زمانی که موفق می‌شویم، احساس موفقیت کنیم.

دور شدن از تکنولوژی

شاید یکی از مهم ترین فواید بازی رومیزی برای سلامت روان، این است که برای مدت کوتاهی ما را از تکنولوژی دور می کند. در دنیایی که دائماً به فناوری متصل هستیم، تجربه بازی‌های رومیزی در کنار افرادی که دوستشان داریم، می‌تواند یک استراحت خوشایند از صفحه‌نمایش‌ها و دستگاه‌های دیجیتالی باشد.

افزایش صبر و انعطاف پذیری

بازی‌های رومیزی می‌توانند به مقادیر مختلفی چالش‌برانگیز باشند، و یادگیری و آموزش بازی و قرار گرفتن در فراز و نشیب‌هایی که گیم‌ پلی یک بازی رومیزی می‌تواند برای ما ایجاد کند، در افزایش انعطاف‌پذیری و توسعه مهارت‌های مرتبط با صبر کمک کند. با تمرین انعطاف‌پذیری در چارچوب یک بازی، می‌توانیم این مهارت‌ها را در زمینه‌های دیگر زندگی‌مان، مانند کار یا روابط شخصی، به کار ببریم.

بهبود مهارت‌های ارتباطی

از فوائد بازی رومیزی برای سلامت روان می‌توان به بهبود مهارت‌های ارتباطی اشاره کرد. بسیاری از بازی‌ ها، بخصوص ،بازی های دورهمی ، مبتنی بر ارتباط بازیکنان شکل می گیرند. مثل صحبت کردن، مبادله و مذاکره و غیره. بازی مافیا از نمونه های شاخص این نوع از بازی هاست. در واقع این بازی ها به بازیکنان نیاز دارند که با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا بتوانند تصمیم‌گیری کنند.

فایده بازی رومیزی برای سلامت روان
بهبود مهارت‌های ارتباطی از فواید بازی رومیزی برای سلامت روان

افزایش خلاقیت

امروز خلاقیت از مهم‌ترین توانمندی‌های ذهنی هر انسانی است؛ تقریبا هر کسی که خلاق باشد، در محیط کار و تحصیل می تواند موثر تر و کار آمد تر عمل کند. برخی از بازی‌های رومیزی به بازیکنان نیاز دارند که از تخیل و خلاقیت خود برای ارائه راه‌حل‌ها یا استراتژی‌ها استفاده کنند که این خود به تقویت قوه خلاقیت انسان ها کمک می کند. برای مثال بازی هایی مثل استوژیت یا باشگاه کارآگاهان که خلاقیت را در فضایی قصه گویی یا روایت پیاده کرده اند.

خلاقیت یکی از در دسترس‌ترین فوائد بازی رومیزی برای سلامت روان است که از روزمرگی و یکنواختی زندگی افراد جلوگیری کرده و با احساس جدیدی به مسائل نگاه می‌کند.

حتما بخوانید: مجموعه‌ای از بهترین چیستان‌های کودکانه با جواب

ایجاد حس کنترل

بازی های رومیزی فضایی کوتاه مدت ولی عمیق را خلق می کنند که در آن می توانیم از صفر تا 100 درصد کنترل روی تصمیم گیری هایمان داشته باشیم. در واقع با تصمیم گیری و انجام اقدامات در چارچوب یک بازی، می توانیم احساس قدرت و تسلط را تجربه کنیم. این موضوعی است که دستیابی به آن در سایر زمینه های زندگی دشوار شده است.

تشویق به بازی‌گوشی و جدی نبودن

تجربه بازی‌ رومیزی می‌تواند یک فعالیت خارج از چارچوب‌های جدی روزمره باشد. فعالیتی که در آن گاها باید بازیگوش باشید و تلاش نکنید که نقابی از جدیت به صورت بزنید. در دنیای بردگیم‌ها، بازی هایی مثل گربه‌های انفجاری هستند که خنده جزوی از آنهاست. خنده دورهمی فایده‌ای از بازی رومیزی است که برای سلامت روان همه لازم و ضروری است.

پرورش و تقویت طرز فکر رشد (Growth mind-set)

این عنوان فایده بازی رومیزی برای سلامت روان متوجه یک نظریه روان شناختی است. نظریه ای که طرز فکر ها را به دو دسته طرز فکر “ثابت” (fixed) و طرز فکر “رشد” (growth) تقسیم می کند. در واقع بازی های رومیزی اغلب ما را ملزم به یادگیری قوانین، استراتژی ها و مکانیک های بازی می کنند. با پذیرش ذهنیت رشد و دیدن اشتباهات و شکست‌ها به عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری، می توانیم نگرش مثبت تری نسبت به چالش‌ها و شکست‌ها در سایر زمینه‌های زندگی خود ایجاد کنیم.

فایده بازی رومیزی برای سلامت روان
فایده بازی رومیزی برای سلامت روان

تقویت حافظه

پانزدهمین و شاید ملموس ترین فایده بازی رومیزی برای سلامت روان، مرتبط با حافظه است. بسیاری از بازی‌های رومیزی، که در دسته بازی های حافظه محور جای می‌گیرند، مبتنی بر حافظه هستند. یعنی بازیکنان باید برای اینکه بتوانند بهتر بازی کنند، استراتژی ها و اطلاعات مربوط به نوبت‌های قبلی خود یا دیگران را به خاطر بسپارند. از مهم‌ترین نمونه‌های بازی های حافظه محور، بازی کارتی کودتا و یا بازی دیکریپتو می باشد. با تمرین مهارت‌های حافظه خود به این روش، می‌توانیم توانایی خود را در به خاطر آوردن اطلاعات بهبود بخشیم و مغز خود را “تیزتر” نگه داریم.

تقویت قدرت حل مسئله

حل مسئله هم از آن دسته مهارت‌هایی است که امروزه بسیار درباره آن می شنویم و اینکه چه اندازه در کارهای مختلف می تواند مهم باشد و تقویت آن یک فایده بازی رومیزی برای سلامت روان است. در بیشتر بازی‌های رومیزی، مخصوصا بازی‌های رومیزی استراتژیک، بازی از بازیکنان می خواهد که انتقادی فکر کنند و راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای چالش‌های ارائه‌شده پیدا کنند. با تمرین مهارت‌های حل مسئله به شیوه‌ای سرگرم‌کننده و جذاب، می‌توانیم مهارت‌های تصمیم‌گیری بهتری را توسعه دهیم که می‌تواند در سایر زمینه‌های زندگی‌مان به کار رود.

منبع: وبسایت سرگرمی آیوی‌گیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.