درمان میگرن با بوتاکس؛ کاهش سردرد با تزریق سمّ

0

امروزه در کنار روش‌های سنتی کاهش چین و چروک، از سم بوتولینوم تزریقی برای درمان موثر میگرن مزمن استفاده نیز می‌شود. جالب توجه است که بوتولونیم به عنوان درمان‌های دارویی تعدیل کننده عصبی، از جمله بوتاکس، دیسپورت، زئومین و مایبلوک، توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شده‌اند تا میگرن را مدیریت و درمان کنند.

در این مقاله از مجله صفحه برتر با استناد به مقاله‌ای از سایت موسسه پزشکی جان هاپکینز توضیحات دکتر ساشانک ردی در خصوص درمان میگرن مزمن با بوتاکس را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

جراح پلاستیک و ترمیمی، دکتر ساشانک ردی، توضیح می‌دهد که چگونه این داروها به عنوان یک راه حل موثر برای بیماران مبتلا به میگرن مزمن معرفی می‌شوند.

چیزهایی که باید در مورد درمان بوتاکس با میگرن بدانید

تزریق‌هایی که برای درمان میگرن مورد استفاده قرار می‌گیرند، همان نوع تزریقی است که توسط جراحان زیبایی و متخصصان پوست جهت کاهش چین و چروک صورت استفاده می‌شود. متخصصان پزشکی با تزریق سم بوتولینوم به نواحی مختلف اطراف سر و گردن، به درمان میگرن مزمن می‌پردازند.

این درمان‌ها برای افرادی که 15 روز یا بیشتر در ماه با مشکل میگرن روبرو می‌شوند و 18 سال یا بالاتر هستند، تایید شده‌اند. ممکن است به مدت چهار هفته یا بیشتر زمان طول بکشد تا اثرات مثبت در دفعات میگرن مشاهده شود و ممکن است نیاز به بیش از یک جلسه تزریق باشد.

حتما بخوانید: بوتاکس؛ راهنمای قطعی برای جوان‌سازی پوست

چگونگی کمک بوتاکس به درمان میگرن

تحقیقات نشان می‌دهد که سم بوتولینوم چگونه به تسکین درد میگرن کمک می‌کند. این دارو از مسیر انتقال درد بین مغز (سیستم عصبی مرکزی) و اعصابی که از نخاع منتهی می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

هنگامی که شما میگرن دارید، بدن موادی به نام انتقال دهنده‌های عصبی و مولکول‌هایی را آزاد می‌کند که با درد مرتبط هستند. سم بوتولینوم با انتقال این مواد، به طور معمول در جایی که اعصاب و ماهیچه‌ها به هم می‌رسند، تداخل می‌کند. این دارو با تزریق به عضلات اطراف صورت، سر و گردن، ایجاد اختلال در انتقال عصبی مرتبط با درد را فراهم می‌کند.

چرا تزریق سم بوتولینوم ممکن است برای درمان میگرن مناسب باشد؟

درمان با سم بوتولینوم در آزمایش‌های بالینی موثر بوده و به عنوان یکی از روش‌های درمان میگرن مزمن مورد تأیید قرار گرفته است. به همراه سایر درمان‌ها و تغییرات در شیوه زندگی، این روش ممکن است به شما پیشنهاد شود. اگر پزشک تشخیص دهد که شما با میگرن مزمن مواجه هستید، این درمان می‌تواند به عنوان یک گزینه موثر و معتبر برای شما معرفی شود.

ساشانک ردی می‌افزاید: «مواد تزریقی سم بوتولینوم به عنوان یک جزء اساسی از گزینه‌هایی است که متخصصان مغز و اعصاب و سردرد درمانی برای میگرن مزمن در اختیار دارند. هر چند هیچ روش یکتا برای همه موارد مناسب نیست، استفاده از چندین درمان مختلف معمولاً می‌تواند به کاهش فراوانی و شدت سردرد کمک کند.

درمان میگرن با داروهای تزریقی؛ روش انجام

با استفاده از سوزنی بسیار کوچک، متخصص، سم بوتولینوم را زیر پوست شما در نقاط مختلف اطراف صورت، سر و گردن تزریق می‌کند.

ممکن است در پیشانی، شقیقه‌ها و پشت سر و گردن شما نیز تزریق انجام شود. گاهی اوقات متخصص مناطقی به نام “نقاط ماشه‌ای” را تزریق می‌کند که مرتبط با منشاء درد سردرد میگرنی شما است.

ردی اظهار می‌کند: «برای درمان میگرن مزمن، این تزریق‌ها باید با توجه به آناتومی منحصربه‌فرد و نقاط منشأ درد در هر بیمار، شخصی‌سازی شوند.

ممکن است مدتی طول بکشد تا تاثیر مثبت در کاهش سردردها مشاهده شود، شاید چندین هفته یا چندین جلسه تزریق لازم باشد. برخی از بیماران ممکن است متوجه شوند که با قطع تزریق، میگرن‌های مکرر بهبود می‌یابند. در حالی که برخی دیگر به درمان‌های منظم نیاز دارند تا سردردها را کنترل کنند.

ردی بیان می‌کند: «تزریق‌ها می‌توانند در کاهش فراوانی سردردها در بیماران مبتلا به میگرن مزمن موثر باشند و همچنین ممکن است علائم ناتوانی مرتبط با این نوع میگرن را کاهش دهند».

خطرات استفاده از داروهای نظیر بوتاکس برای درمان میگرن

استفاده از داروهای تزریقی برای درمان میگرن، همراه با برخی خطرات قابل توجه است که حائز اهمیت می‌باشد. زنان باردار و مادران شیرده، به همراه افراد حساس به پروتئین‌های موجود در شیر گاو، باید از این روش درمانی خودداری کنند.

زمانی که توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی با تجربه اجرا می‌شود، تزریق سم بوتولینوم به طور نسبتاً ایمن انجام می‌شود. با این حال، برخی افراد ممکن است در محل تزریق دارو، درد، کبودی یا تورم تجربه کنند. علاوه بر این، عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

  • سردرد یا علائم آنفولانزا
  • خشکی یا آب‌ریزش چشم
  • افتادگی در یک پلک، ابرو یا کنار دهان
  • افزایش بزاق و آب دهان

همچنین به ندرت، اگر سم به طور تصادفی به بدن شما سرایت کند، علائم جدی‌تر دیگری ممکن است در طی چند ساعت یا چند روز رخ دهد. در صورت تجربه هر یک از موارد زیر، به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید:

  • مشکلات بینایی
  • ضعف عضلانی
  • مشکل در صحبت کردن یا بلعیدن
  • ناتوانی در کنترل مثانه
  • دشواری در تنفس

این نکات بسیار حیاتی هستند و افراد باید در صورت تجربه هر یک از این علائم، بلافاصله مشاوره پزشکی دریافت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.