سال گذشته با اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، مصرف سوخت به طرز شگفت انگیزی کاهش یافته و صرفه جویی خوبی صورت گرفته است.
دولت چهاردهم با چالش مهم و جدی به نام سوخت متولد شد و همچنان این بحران بزرگ گریبانگیر کابینه مسعود پزشکیان شده است. مسئولان ذیربط و مقامات کشوری بارها به کنترل مصرف سوخت و افزایش قیمت بنزین اشاره کردهاند، اما رئیس جمهور معتقد است که بنزین نباید در وضعیت کنونی گران شود.
یکی از اقدامات مثبت و امیدوارکنندهای که سال گذشته با جدیت پیگیری شد و به نتایج مطلوبی رسید، اسقاط خودروها و جایگزینی ماشینهای فرسوده با مدلهای صفر کیلومتر بود. در سال 1402 به لطف اسقاط 72 هزار و 228 دستگاه خودرو فرسوده، 152 میلیون 56 هزار دلار صرفه جویی در مصرف سوخت شده است.
اسقاط خودروهای فرسوده باعث کاهش مصرف سوخت شده
متاسفانه خودروهای کارکرد بالا و قدیمی، میتوانند سوخت بیشتری نسبت به مدلهای جدید مصرف کنند و از طرفی آلایندههای اضافهای وارد هوای پاک کنند. طرحی که سال پیش اجرا شد، به نفع یارانه سوخت بود و دیدیم که صرفه جویی خوبی صورت گرفت. براساس آخرین آمارها که مرکز پژوهشهای مجلس منتشر کرده، سال گذشته حدود 152 میلیون دلار در بودجه سوخت صرفه جویی به عمل آمده است.
در نیمه نخست سال 1403، 438 میلیون و 668 هزار دلار خودرو به کشور وارد شده و سال گذشته این رقم به 36 میلیون و 565 هزار دلار میرسید. با بودجهای که از صرفه جویی در مصرف سوخت به دست آمده، میتوان چند برابر خودروهایی که در سال گذشته به کشور آمده، ماشین وارد کرد که به نفع بازار خودرو است.
با عنایت به اینکه اسقاط خودروهای فرسوده نتایج ارزشمندی برای مصرف سوخت به دنبال داشته، میتوان این گونه نتیجهگیری کرد که دولت باید خیلی قبل تر به فکر از رده خارج کردن خودروهای اسقاطی میافتاد. اگر این اتفاق در سال 1397 شمسی رخ میداد در بسیاری از هزینههایی که روی دست دولت مانده، جلوگیری میشد.
گزارش مرکز پژوهش های مجلس همچنین تأکید میکند که در حال حاضر از 35 میلیون دستگاه خودرویی که در سطح کشور در حال تردد هستند، 13 میلیمون دستگاه اسقاطی و فرسوده به حساب میآیند. اگر دولت موفق شده به مدد اسقاط خودرو در سال 1402، 152 میلیون دلار در هزینههای سوخت صرفه جویی کند، اگر این اتفاق را با جدیت دنبال کند، اتفاقات بهتری در سال جاری و سالهای آینده رخ خواهد داد.
مزایای اسقاط خودروهای فرسوده برای کشور
تخمین زده شده که با از رده خارج کردن 13 میلیون دستگاه خودرو فرسوده در کشور، میتوان 27.5 میلیارد دلار صرفه جویی کرد. با فرض اینکه صادرات هم از محل صرفه جوییها انجام شود، 80 میلیارد دلار دیگر باید به مبلغ فوق اضافه کرد. برای اینکه درک کنیم که خودروهای فرسوده چه بلایی بر سر کشورمان هستند، باید ابتدا به اعداد و ارقام فوق نگاهی دقیق و تأمل برانگیز بیندازیم.
بیشترین خودروهایی که اسقاطی محسوب میشوند، سواری هستند و در سال گذشته نزدیک به 53 هزار و 354 دستگاه خودرو سواری از رده خارج شده که باعث 242 میلیون و 122 هزار لیتر بنزین شدهاند. همچنین دولت از محل خودروهای اسقاطی، 53 میلیون دلار کمتر به بودجه سوخت اختصاص داده است.
علاوه بر این در سال 1402 حدود 8 هزار دستگاه خودرو تاکسی اسقاط شده که 63 میلیون لیتر سوخت را برای دولت محفوظ داشته است. همچنین تعداد وانتهایی که در سال قبل اسقاط شدهاند 6 هزار و 500 دستگاه بوده و باعث صرفه جویی 93 میلیون لیتر بنزین شده است. به نظر میرسد که پیگیری خودروهای فرسوده میتواند مشکل فعلی مصرف سوخت را برطرف کند. نظر شما چیست؟
بیشتر بخوانید:


