به نظر میرسد که اواسط سال گذشته شورای رقابت به خودروسازان بزرگ کشور پیشنهاد طلایی برای قیمت گذاری داده، اما با مخالفت آنها مواجه شده است.
سالهاست که خودروسازان کشورمان معتقدند که سیاستهای قیمت گذاری دولت باعث ضرر و زیان آنها شده و باید هر چه سریعتر رویه فعلی را اصلاح کرد. ایران خودرو و سایپا هم اکنون در وضعیت قرمز قرار دارند و زیان آنها چندین برابر سودی است که میکنند. مدتی پیش مدیرعامل ایران خودرو تأکید کرد که زیان شرکت خارج از توان و عهده ماست. همچنین با نگاهی به آخرین قیمت خودروهای پرفروش داخلی، میتوانیم عمق فاجعه را درک کنیم.
علت مخالفت خودروسازان با پیشنهاد طلایی شورای رقابت
شورای رقابت که متولی قیمت گذاری محصولات خودروسازان است، به تازگی پیشنهادی طلایی به شرکتهای بزرگ خودروسازی کشور داده است. اما شرکتهایی مثل ایران خودرو و سایپا در شرایطی مدعی زیان دهی به علت قیمت گذاری دستوری هستند که پیشنهاد دولت مبنی بر اصلاح سیاست گذاریها را نپذیرفتهاند. یکی از چالش های اساسی بازار خودرو، اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه است که داد خودروساز و مشتریان را در آورده است. امروز کار به جایی رسیده که قیمت 15 خودرو در بازار ایران از کارخانه کمتر شده است!
به گفته یک منبع آگاه، شورای رقابت سال گذشته به خودروسازان پیشنهاد داد تا فرمول تعیین قیمت خودروهای داخلی را خودشان اجرا کنند، اما با مخالفت آنها مواجه شد. فرمولی که شورای رقابت در نظر داشته به شرح ذیل است:
هزینه واقعی تولید + سود 2.5 درصدی
با این اوصاف به نظر میرسد که دولت برای حل مشکل قیمت گذاری خودروهای داخلی گام مهمی برداشته و فرمول را به شرکتهای وابسته به دولت داده، اما آنها از زیر بار این مسئولیت بیرون آمدهاند. به گزارش منبع آگاه، شورای رقابت از زمانی تصمیم گرفت قیمت گذاری را به وزارت صنعت، معدن و تجارت بسپارد که خودروسازان با پذیرفتن این مسئولیت مخالفت کردند.
ماجرا از چه تاریخی شروع شد؟
داستان پیشنهاد طلایی شورای رقابت به خودروسازان از پاییز سال گذشته آغاز شد. در آن زمان یکی از خودروسازان اقدام به گران کردن 8 محصول خود کرده بود و شائبههایی مبنی بر حمایت سازمان حمایت و شورای رقابت به وجود آمد که منجر به بروز اختلافاتی هم شد. در نهایت هیچ یک از این دو نهاد، مسئولیت افزایش قیمت خودروها را نپذیرفتند.
شورای رقابت تأکید داشت که ابلاغ قیمت خودرو به عهده وزارت صمت است و این وزارتخانه هم معتقد بود که هر کس قیمتها را تعیین کرده، خودش هم باید ابلاغ کند. بعد از فراز و نشیبهای زیاد و کشوقوسهای فراوان، شورای رقابت به این نتیجه میرسد که قیمت گذاری را به عهده خودروسازان بگذارد اما با مخالفت آنها روبهرو میشود.
مدیران ایران خودرو و سایپا اگر پیشنهاد طلایی این نهاد را قبول میکردند، قیمتها را میتوانستند با نظارت شورای مذکور تعیین کنند. اگر این اتفاق رخ میداد، دیگر چیزی به نام زیاندهی هم وجود نداشت. اما واقعا چرا با این پیشنهاد مخالفت شد؟ چون که مسئولیت قیمت گذاری متوجه مدیران این دو شرکت میشد و این بار سنگینی برای آنها بود.
بیشتر بخوانید:

