10 محصول پرفروش آبرسان و مرطوب کننده صورت

دومین گام روتین پوستی: انتخاب آبرسان و مرطوب کننده پوست صورت

1

استفاده از آبرسان و مرطوب کننده صورت یک مرحله ثابت و واجب از یک روتین پوستی کامل است. به دلیل شوستشو روزانه پوست، سرد و خشک بودن هوا، خشکی و دهیدراته بودن پوست (حتی پوست‌های چرب ممکن است دهیدراته باشند) در صورت حذف این مرحله از روتین پوستی و یا انتخاب نادرست آن، به بافت پوست آسیب می‌رسانید و باعث ایجاد اختلالات پوستی می‌شوید.

در این مطلب، به نکاتی که باید در حین خرید یک مرطوب کننده و آبرسان مناسب به آن دقت کرد و همچنین معرفی 10 برند ارائه دهنده بهترین محصولات، میپردازیم.

چرا باید از مرطوب کننده صورت استفاده کرد؟

مرطوب کننده صورت به عنوان یک سد محافظ برای پوست شما عمل می‌کند و آن را هیدراته و سالم نگه می‌دارد. در حالی که در وهله اول در مورد نیاز به مرطوب کننده سردرگمی وجود دارد، اکثر متخصصان استفاده از آن را به صورت روزانه توصیه می‌کنند.

علاوه بر حفظ رژیم غذایی مناسب و مدیریت استرس، از «مرطوب‌کننده‌ای که متناسب با نوع پوست شما است و پوست شما را نرم و لطیف می‌کند» برای یک روتین مراقبت از پوست موثر استفاده کنید.

تفاوت مرطوب کننده و آبرسان در چیست؟

فرمولاسیون شیمیایی این دو محصول یکی از فاکتور های متمایز کننده است. متاسفانه استاندارد مشخص و ویژه ای برای تعریف یک آبرسان و یا مرطوب کننده وجود ندارد و هر برند طبق میزان رطوبت‌رسانی محصول خود به پوست افراد این دو اصطلاح را تفکیک می‌کند.

مواد مرطوب کننده

مرطوب کننده‌ها موادی بر پایه روغن هستند که مواد پوشاننده (occlusive) مانند وازلین و روغن‌های معدنی و همچنین امولینت‌‌هایی چون اِسترها و روغن‌های گیاهی را در بر می‌گیرند. این مواد با تشکیل لایه ای روی پوست مانع از دست رفتن آب پوست می‌شوند و همچنین منجر به کاهش خشکی پوست و افزایش لطافت آن می‌شوند.

مواد آبرسان

آبرسان‌ها موادی تحت عنوان humectants (هومکتانت یا جاذب الرطوبه) همانند گلیسیرین و هیالورونیک اسید هستند که آب را از هوا یا لایه‌های پایین‌تر پوست شما جذب می‌کنند و بر روی پوست نگه می‌دارند.

خواندن مواد تشکیل دهنده محصولات و تشخیص این مواد بسیار اهمیت دارد، چرا که هر ترکیب، مکانیسم عمل متفاوتی دارد. بنابراین، محصولی که انتخاب می‌کنید می‌تواند پوست شما را سالم‌تر کند یا اینکه سلامت پوست شما را به خطر بیاندازد. درست است که هدف نهایی هیدراته کردن (آبرسانی) پوست است، اما انتخاب بهترین ماده رطوبت‌رسان کاملاً به نوع پوست شما بستگی دارد.

مرطوب کننده صورت
رایج ترین مواد مرطوب کننده و آبرسان که به انتخاب راحت تر کمک می‌کند

استفاده هم‌زمان از مواد مرطوب کننده و آبرسان، هیچ مشکلی ندارد و حتی مفید است. فقط در ابتدا آبرسانی را با موادی مانند اسید هیالورونیک انجام دهید که به نوعی هومکتانت (جاذب رطوبت) هستند و سپس از مواد پوشاننده (occlusive) مانند روغن‌های گیاهی استفاده کنید تا رطوبت را به دام بیندازند و درون پوست حفظ کنند.

البته، برای راحتی کار خودتان، می‌توانید به دنبال نوعی مرطوب کننده صورت باشید که هر دو کار را انجام می‌دهد.

به نوع پوست خود توجه کنید.

یک روتین پوستی روزانه موثر و کامل از یک شوینده مناسب پوست صورت شروع می‌شود و با رطوبت رسانی و محافظ در برابر آفتاب تکمیل می‌شود. لازمه صحیح انجام شدن همه این مراحل، توجه به نوع و تیپ پوست است.

بر اساس دلایل مختلف، از جمله ژن ها و عواملی (قابل کنترل تر) مانند رژیم غذایی، نوع پوست شما در یکی از پنج دسته خشک، نرمال، چرب، مختلط و حساس قرار می‌گیرد. شایع ترین نوع در زنان، نوع مختلط است.

هر یک از 5 تیپ پوستی اصلی نیازمند روتین خاص خود و در نتیجه محصولات مناسب خود هستند؛ بنابراین، اولین نکته برای انتخاب یک مرطوب کننده صورت، در نظر داشتن نیاز تیپ پوستی است.

پوست خشک

بدیهی است که هر چقدر که میزان خشکی پوست بیشتر شود، نیاز به رطوبت رسانی بیشتر می‌شود. بنابراین استفاده از آبرسان‌ها به تنهایی پیشنهاد نمی‌شود. بهترین انتخاب برای این تیپ پوستی؛ استفاده از مرطوب کننده‌های بر پایه روغنی است که حاوی مواد آبرسان نیز هستند.

همچنین می‌توان ابتدا از سرم و یا ژل‌های آبرسان استفاده کرد و سپس با استفاده از یک مرطوب کننده صورت این بخش از روتین را تکمیل کنید.

بهتر است در حین خرید یک مرطوب کننده صورت، محصولی را انتخاب کنید که حداقل یکی از این موارد را دارا باشد:

  • شی‌باتر
  • روغن کانولا
  • روغن دانه‌های گیاهی مانند جوجوبا
  • روغن دانه‌های مغذی مثل روغن بادام، روغن گردو، روغن پنبه دانه، روغن فندق و روغن نارگیلمرطوب کننده صورت

پوست مختلط/ پوست چرب

اغلب افرادی که پوست چرب دارند گمان می‌کنند که نیازی به استفاده از مرطوب کننده و آبرسان ندارند چرا که باعث افزایش چربی پوست و آکنه می‌شوند. در صورتی که حتی پوست های چرب نیز ممکن است، دهیدراته و کم آب باشند؛ حتی این کم آبی باعث تشدید تولید چربی و در پی آن آکنه شود.آبرسان پوست

از سوی دیگر، بیشتر افرادی که پوستی چرب دارند، عملکرد سد دفاعی (Skin barrier) پوست‌شان ضعیف است، یعنی پوست‌شان به سختی می‌تواند رطوبت را حفظ کند و زمانی که پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد، بی‌آب (دهیدراته) می‌شود و همان‌طور که گفته شد، این بی‌آبی باعث می‌شود پوست برای جبران آن، چربی بیشتری تولید کند.

این فرآیند یک چرخه معیوب است که برای رهایی از آن باید رطوبت و آب کافی و مورد نیاز را به پوست خود برسانید. یعنی پوست شما برای رهایی از این وضعیت، هم به آبرسان نیاز دارد تا آب دریافت کند و هم به مرطوب‌کننده نیازمند است تا آن آب را درون پوست حفظ کند.

بهترین انتخاب برای افرادی که پوست چربی دارند استفاده از آبرسان‌های بر پایه آب و یا مرطوب کننده های سبک که چربی زیادی ندارند، است.

در مورد پوست‌های مختلط بهتر است که برای نقاط چرب از آبرسان‌ها و برای نقاط خشک از مرطوب کننده استفاده کنید. اگه به هر دو محصول دسترسی ندارید بهترین انتخاب استفاده از آبرسان‌های خیلی قوی و یا مرطوب کننده های ملایم و سبک است.

پوست نرمال/پوست حساس

انتخاب مرطوب کننده صورت برای این دو تیپ پوستی به نسبت راحت تر است. صرفا کافی است محصولی را انتخاب کنید که عطر، اسانس و رنگ نداشته باشد و همچنین فاقد پارابن باشد. از طرفی دیگر میزان آبرسانی و پایه محصول (بر پایه آب یا روغن) نسبت به نیاز پوست شما تعیین می‌شود.

با رعایت این نکات توازن چربی پوست به هم نخورده و همچنین با عدم مصرف موادی مانند اسانس ها و پارابن از تحریک و التهاب صورت جلوگیری می‌کنیم.

بدون عطر یا بدون بو؟

شاید در لحظه اول فکر کنید که تفاوتی میان این دو مدل وجود نداشته باشد اما بسیار متفاوت اند:

  • محصولات بدون عطر: این لیبل به این معنی است که در فرمولاسیون محصول از عطر و اسانس‌های خوشبو کننده استفاده نشده است. با این حال ممکن است بوی مواد شیمیایی موجود در ترکیبات محصول را حس کنید. این بو، برای پوست خطر آفرین نبوده و صرفا بوی طبیعی ترکیبات آن مرطوب کننده صورت است که در اغلب اوقات با بوی روغن‌های طبیعی محصول خنثی تر می‌شود.
  • محصولات بدون بو: این دسته از محصولات، برای بدون بو و خنثی کردن بوی بد مواد بکار رفته در محصول از مقداری عطر ( ممکن است شیمیایی یا طبیعی باشد) استفاده می‌کنند.

درصورتی که پوست شما نسبت به اسانس ها حساس است از محصولات بدون عطر استفاده کنید و اگر به دلایلی توسط بوهای تند و یا نامطبوع اذیت می‌شوید( مثلا افراد مبتلا به میگرن) از محصولات بدون بو به عنوان آبرسان و یا مرطوب کننده صورت استفاده کنید.

ترکیبات فعال و غیر فعال

مواد تشکیل دهنده فعال، به زبان ساده، باعث می شوند محصول کاری را که ادعا می‌کند را انجام دهد. زمانی که مرطوب کننده صورت دارای اس پی اف انتخاب می‌کنید، تا اشعه ماوراء بنفش را مسدود کند، ممکن است شامل اکسید تیتانیوم باشد که به عنوان ماده اصلی و فعال ضد آفتاب عمل می‌کند. مواد غیر فعال نیز در ساختار محصول کمک می‌کنند، اما در این مورد با اشعه های خورشید مبارزه نمی‌کنند و صرفا به ایجاد محصول نهایی کمک می‌کنند.

ترکیبات فعال یک مرطوب کننده صورت ایده آل، نباید حساسیت زا و تحریک کننده پوست باشند.

پارابن‌ها

پارابن‌ها مواد نگهدارنده‌ای هستند که به مواد آرایشی ماندگاری بیشتری می‌بخشند. ممکن است این پارابن‌های رایج در لوازم آرایشی را روی برچسب، مشاهده کنید: متیل پارابن، پروپیل پارابن، و بوتیل پارابن، که همگی برای استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی تا 25 درصد بی‌خطر هستند.

پارابن‌ها که در انواع محصولات زیبایی و مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای خطرات بالقوه‌شان برای سلامتی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، بر اساس این نگرانی که از استروژن تقلید می‌کنند، که به نوبه خود می‌تواند منجر به سرطان شود.

اگرچه پارابن ها می توانند مشابه استروژن عمل کنند، اما فعالیت استروژنی آنها بسیار کمتر از استروژن طبیعی بدن است. پارابن ها در سطوح پایین ایمن در نظر گرفته می شوند که از 0.01 تا 0.3 درصد در لوازم آرایشی متغیر است. اما درصورتی که بیشتر از حد مجاز مصرف شوند؛ می‌توانند مشکل ساز شوند.

فتالات ها

فتالات‌ها در میان طیف گسترده‌ای از محصولات یافت می‌شوند (از عطرها، لوسیون‌ها و دئودورانت‌ها گرفته تا اسباب بازی‌ها و بسته بندی مواد غذایی) و نگرانی‌هایی را در مورد خطرات بالقوه سلامتی، از جمله اختلال در باروری ایجاد کرده اند. با توجه به افزایش اضطراب عمومی، پیشرفت هایی در جهت انجام آزمایشات و مقررات فدرال انجام شد.

یک مطالعه در سال 2008 نشان می‌دهد که نگرانی‌های ایجاد سرطان در فتالات‌ها بیشتر برای جوندگان است تا انسان و خطر برای سلامت تولید مثل و رشد انسان «حداقل» است. با این حال بهتر است مصرف این ماده محدود شود.

غیر کومدوژنیک

کومدون‌ها منافذ مسدود شده توسط چربی اضافه پوست، تجمع سلول‌های مرده و تجمع کرم‌ها و سایر محصولات آرایشی در منافذ، هستند و نهایتا منجر به ایجاد آکنه می‌شوند.

محصولات غیرکومدوژنیک فاقد مواد مضر هستند و استفاده از آن‌ها احتمال ایجاد جوش‌های سرسفید و سرسیاه را کم می‌کند. یک مرطوب کننده صورت مناسب برای افراد مستعد آکنه، بهتر است غیر کومدون‌ساز یا همان غیر کومدوژنیک باشد.مرطوب کننده صورت

محصولات پیشنهادی

پوست حساس

یک مرطوب کننده صورت ایده آل پوست حساس، بهتر است که حاوی الکل، عطر، سولفات، مواد نگهدارنده و رنگ نباشد و دارای موادی مانند اسید هیالورونیک، سرامیدها، آلوئه ورا، سویا و کلوئید جوی دوسر باشد.

1.Simple Replenishing Rich Moisturiser( خارجی)

این مدل مرطوب کننده صورت ارائه شده از برند سیمپل، یکی از بهترین انتخاب ها برای پوست حساس است. این محصول تست حیوانی نداشته و فاقد عطر، مواد شیمیایی حساسیت زا و پاربن است. گلیسرین، پرو ویتامین ب5، آلانتوئین و بیزابولول( ترمیم کننده) از ترکیبات فعال این محصول غیر کومدوژنیک اند.مرطوب کننده صورت

2.کرم مرطوب کننده و آبرسان مخصوص پوست های حساس لافارر (ایرانی)

عصاره گیاهان به کار رفته از جمله پنیرک، آلوئه ورا، روغن زیتون و روغن بادام در کرم مرطوب کننده صورت و آبرسان مخصوص پوست های حساس لافارر موجب رطوبت‌رسانی طولانی مدت، پیشگیری از التهاب، قرمزی، حساسیت پوستی، بازیابی حس طراوات و شادابی پوست می‌گردد.مرطوب کننده صورت

پوست خشک

3. (خارجی) Moisture Surge 100-Hour Auto-Replenishing Hydrator

این آبرسان و مرطوب کننده صورت از برند محبوب Clinique است. این کرم _ ژل بدون روغن، با تخمیر بیولوژیکی انحصاری آلوئه ورا و اسید هیالورونیک برای آبرسانی عمیق به سطح پوست نفوذ می کند و فاقد عطر، پاربن و فتالات است.مرطوب کننده صورت

4.کرم مرطوب کننده و آبرسان پوست خشک درماتیپیک

مرطوب کننده‌های درماتیپیک با ترکیب انحصاری PATCH20 سبب آبرسانی با دوام به سطح و عمق پوست می‌شوند. این محصولات با داشتن کوانزیم Q10 به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، از پوست در برابر عوامل آسیب رسان محیطی مانند آلودگی هوا و اشعه UV محافظت می‌کنند.مرطوب کننده صورت

پوست چرب

5.فلوئید آبرسان پوست چرب الارو

فلوئید آبرسان پوست چرب الارو با تقویت کردن اثر آبرسانی (شاین کنترل) و کمک به کوچک نمودن منافذ پوست می‌تواند به عنوان زیرسازی در هنگام آرایش نیز مورد استفاده قرار گیرد.بافت این محصول فلوئید (مایع و بر پایه آب) است. از آنجایی که این محصولات آنتی اکسیدان های قوی و Q10 زیادی دارند، از پوست در برابر آلودگی هوا، اشعه یو وی و همچنین سرما و خشکی پوست محافظت می‌کنند.مرطوب کننده صورت

6.La Roche-Posay Effaclar Mat Oil-Free

مرطوب کننده صورت بدون چربی برای پوست های چرب از برند لاروش پوزای با فناوری Sebulyse برای هدف قرار دادن چربی اضافی دارای یک عمل دوگانه است: مات کردن پوست و تصفیه منافذ در حالی که آبرسانی روزانه را فراهم می کند. این مرطوب کننده پایه ای عالی برای آرایش و مرطوب کننده بدون روغن است.مرطوب کننده صورت

پوست مختلط

7.Natural Moisturizing Factors + HA

این کرم آبرسان و مرطوب کننده صورت از معروف ترین محصولات برند اوردینری است و با فرمولاسیونی سبک و فاقد چربی، آبرسانی عمقی پوست را انجام می‌دهد و برای انواع پوست از خشک تا چرب مناسب است و از آکنه جلوگیری می‌کند؛ بنابراین یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پوست مختلط است. این کرم فاقد الکل، پارابن، سولفات، گلوتن، سیلیکون، روغن معدنی، عطر و اسانس است و وگان و بدون تست حیوانی می‌باشد.مرطوب کننده صورت

8.کرم مرطوب کننده پوست نرمال و مختلط 2 لافارر

کرم مرطوب کننده صورت لافارر مخصوص پوست‌های نرمال و مختلط دارای قابلیت رطوبت رسانی عمقی، کند کننده روند پیری پوست و محافظت از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد می‌باشد. عصاره گیاهان به کار رفته از جمله بابونه، گل همیشه بهار، آلوئه‌ورا، روغن زیتون و روغن بادام در این محصول موجب احیای نرمی،  لطافت پوست و رطوبت‌رسانی طولانی مدت ‌می‌گردد.مرطوب کننده صورت

پوست نرمال

9.Dramatically Different Moisturizing Lotion

این محصول از برند فوق مشهور کلینیک و در سایزهای مختلف عرضه می‌شود. این لوسین برای انواع پوست مناسب بوده و فاقد پارابن، عطر و سولفات است. این لوسین فوق سبک حاوی هیالورونیک اسید بوده و آبرسانی عمقی را انجام می‌هد.

مرطوب کننده صورت

10.Vitamin C Suspension 23% + HA Spheres 2%

کرم ویتامین سی برند اوردینری از بهترین انتخاب‌ها برای هر نوع پوست به خصوص پوست نرمال است. این کرم فاقد پاربن و سولفات است و از پیر پوستی و بد فرمی پوست جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از خواص مهم این مرطوب کننده یک دست کردن رنگ پوست است.مرطوب کننده صورت

سخن پایانی

تا کنون میلیون‌ها محصول مراقبتی پوست از جمله آبرسان و مرطوب کننده صورت در بازار‌های جهانی عرضه شده است و به همین دلیل شاید به نظر برسد که پیدا یک مرطوب کننده صورت بی نقص و عالی سخت باشد. اما صرفا کافی است با توجه به نکات ذکر شده در بالا و درک نیاز پوست خود محصول مناسب را انتخاب کنید.

ترجمه و جمع آوری از : healthline

منبع lafarrerr healthline sephora
1 نظر
  1. امین رضا می گوید

    بسیار مفید و موثر، سپاس فراوان??

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.