انواع سرم پوستی و معرفی برترین برند‌ها(آپدیت 2023)

بررسی انواع سرم پوستی و معرفی برترین محصولات

2

استفاده از سرم پوستی یکی از مراحل واجب روتین پوستی نیست؛ اما اگر می‌خواهید پوست خود را به سطح بهتری برسانید، استفاده از سرم‌های پوستی واجب و ضروری است. در ادامه انواع سرم‌های پوستی و فواید هر یک را بررسی و در انتها، پرفروش ترین سرم‌های پوستی که بازخورد بسیار خوبی داشتند را معرفی می‌کنیم.

سرم پوستی چیست؟

سرم‌های پوستی یک محصول مراقبت از پوست اند که بافتی بسیار سبک دارند و حاوی غلظت بیشتری از مولکول‌های مواد فعال (مانند اسید هیالورونیک، اسید گلیکولیک و ویتامین C) در مقایسه با مرطوب‌کننده‌های معمولی صورت هستند و نفوذ بیشتر و موثر تری نسبت به سایر کرم‌های پوستی دارند. همچنین، به دلیل غلظت بالاتر، معمولاً زمان کمتری برای مشاهده تغییرات و نتایج ناشی از استفاده نیاز است.

سرم های صورت که به دلیل اثربخشی خود شناخته شده اند، اغلب برای مدیریت مشکلات خاص پوست مانند چین و چروک، آکنه، پوست خشک، لک و تیرگی استفاده می‌شوند.

سرم‌های صورت می‌تواند در فرمول‌های مختلف عرضه شوند؛ سرم‌های بر پایه آب و یا روغن از دو نوع اصلی سرم‌ها هستند. طبق تحقیقات انجام شده در سال 2011 پیشنهاد می‌شود از هر دو استفاده کنید و بر اساس نوع آن‌ها از ترتیبی خاص پیروی کنید که در ادامه مطلب آموزش داده می‌شود.

از آنجایی که یک سرم بر پایه آب به نسبت یک سرم روغنی، سبک‌تر است؛ مواد فعال را با سرعت بیشتری به عمق پوست می‌رساند. به خاطر داشته باشید که بعد از تمیز کردن پوست، همواره ابتدا سرم بر پایه آب مصرف ‌می‌شود. اما برای به حداکثر رساندن فواید، باید سرم را مهر و موم کنید، به همین دلیل است که یک مرطوب کننده یا کرم صورت قدم بعدی روتین می‌باشد.

سرم پوستی

به یک سرم به عنوان سلاح مخفی برای درمان مشکلات پوستی مانند تغییر رنگ، تیرگی، خطوط ریز یا آکنه فکر کنید و یک مرطوب کننده را به عنوان کلید آبرسانی به پوست خود در نظر بگیرید.

فواید استفاده از سرم‌ پوستی مناسب

در صورتی که از سرمی استفاده کنید که کاملا مناسب نوع پوست شما باشد، به راحتی متوجه تغییرات و بهبود وضعیت پوست خود می‌شوید.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با انواع پوست و نحوه تشخیص آن‌ها

جذب سریع

سرم‌ها نسبت به مرطوب کننده‌ها فرمولاسیون سبک تری دارند. غلظت کمتر باعث می‌شود که سرم راحت تر جذب پوست شما شود. جذب سریع یکی از دلایلی است که باید سرم را قبل از مرطوب کننده استفاده کرد.

کاهش آثار خستگی پوست

آلودگی هوا، کمبود ویتامین و ساعت خواب ناکافی و نامنظم باعث می‌شوند تا پوست کدر تر و خسته تر به نظر برسد. استفاده از یک سرم پوستی مناسب، می‌تواند آثار خستگی را کاهش دهد و پوست را با طراوت تر نشان دهد.

پاکسازی و کوچک کردن منافذ

درمان منافذ باز بسیار دشوار است. با در نظر داشتن اینکه اغلب کرم‌ها باعث تشدید انسداد این منافذ می‌شوند؛ یک سرم پوستی بر پایه آب و بسیار سبک، بهترین درمان برای منافذ باز صورت است. یک سرم پوستی مناسب، منافذ را بدون چربی و آلودگی نگه می‌دارد و بافت پوست را اصلاح می‌کند.

کمک به پوست برای حفظ رطوبت

یکی از بارزترین فواید سرم پوستی، توانایی آن‌ها در کمک به حفظ رطوبت در پوست است. فرمول‌های حاوی ترکیباتی مانند اسید هیالورونیک می‌توانند رطوبت پوست را بهبود بخشند و در عین حال سد پوستی را برای داشتن پوستی هیدراته و سالم تقویت کنند.

کاهش عمق خطوط ریز و بهبود چین و چروک

برخی از سرم های صورت حاوی موادی مانند رتینول هستند که می‌توانند به کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک کمک کنند. سرم‌های تخصصی می‌توانند باعث جوانسازی پوست و کاهش اثرات افزایش سن شوند.

 محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد

سرم‌های حاوی موادی مانند ویتامین C، ویتامین E، اسید فرولیک، چای سبز، رسوراترول و آستاگزانتین به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) و آلودگی کمک می‌کنند و می‌توانند از پیری زودرس پوست و چین و چروک جلوگیری کنند.

انواع سرم پوستی و مواد تشکیل دهنده آن‌ها

هنگامی که نوبت به انتخاب یک سرم پوستی می‌رسد، مهم است که بدانید انواع مختلفی از سرم ها و همچنین مواد تشکیل دهنده وجود دارد که باید بر اساس اهداف خود به دنبال آن‌ها باشید.

به طور کلی یک سرم پوستی، حداقل در یکی از دسته های زیر قرار می‌گیرد:

  • سرم‌های ضد پیری
  • سرم‌های روشن کننده پوست
  • سرم‌های آبرسان
  • سرم‌های مبارزه با رادیکال های آزاد
  • سرم‌های پوست مستعد آکنه و حساس
  • سرم‌های ترمیمی / بهبود بافت

سرم های ضد پیری و جوانساز

روتین‌های ضد پیری باعث بازسازی پوست و تولید کلاژن می‌شوند. این نوع سرم پوستی اغلب شامل رتینول یا باکوچیول و یا هر دو است.

سرم های ضد پیری و جوان ساز توصیه شده عبارتند از:

سرم پوستی
سرم مغذی و جوانساز بافه (بافت) اوردینری
سرم پوستی
سرم لایه بردار و جوانساز رتینول اوردینری

سرم‌های روشن کننده پوست

سرم های روشن کننده پوست اغلب مملو از آنتی اکسیدان‌ها و مواد یکدست کننده رنگدانه برای بهبود رنگ پوست هستند.

این سرم‌ها غالبا شامل مواردی مانند ویتامین C، اسید گلیکولیک، اسید کوجیک، اسید فرولیک، عصاره قارچ، ریشه شیرین بیان یا اسید لاکتیک و غیره هستند

سرم های روشن کننده پوست توصیه شده عبارتند از:

سرم پوستی
سرم روشن کننده و ضد لک گارنیر
سرم پوستی
سرم ویتامین سی لاروش پوزای

سرم‌های آبرسان

سرم‌های آبرسان حاوی هیالورونیک اسید هستند، مولکولی که به صورت فیزیکی آب را در پوست جذب می‌کند تا پوست را شاداب و جوان تر نشان دهد.

پوست کودکان به صورت طبیعی مقدار زیادی اسید هیالورونیک می‌سازد که به رشته ‌های کلاژن متصل می‌شوند، اما با افزایش سن، کلاژن را از دست می‌دهیم و در پی آن اسید متصل به کلاژن را نیز از دست می‌دهیم.

سرم‌های موضعی با اسید هیالورونیک می‌توانند به طور موقت آب را در لایه‌های سطحی پوست ذخیره کنند و پوست شما را شاداب تر و خوش فرم تر نشان دهد. همچنین این قابلیت را دارد که به طور موقت عمق خطوط ریز را به حداقل برساند.

سرم‌های آبرسان اغلب حاوی ویتامین B5 هستند که به آبرسانی پوست کمک می‌کند و باعث می‌شود پوست صاف تر و مرطوب تر به نظر برسد.

سرم های آبرسان توصیه شده عبارتند از:

سرم پوستی
سرم آبرسان حاوی ویتامینb5 و هیالورونیک اسید از برند سیمپل
سرم پوستی
سرم اوردینری حاوی هیالورونیک اسید و ویتامین b5

سرم‌ پوستی برای مبارزه با رادیکال های آزاد

آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد که می توانند به پوست سالم آسیب برسانند مبارزه می‌کنند.

برای کمک به جلوگیری از آسیب های پوستی ناشی از رادیکال‌های آزاد، سرمی را انتخاب کنید که حاوی موادی مانند ویتامین‌های C، A و E و رسوراترول باشد.

سرم‌ مناسب برای جلوگیری از اثرات رادیکال‌های آزاد عبارت است از:

سرم پوستی
سرم آنتی اکسیدان و درخشان کننده پوست ایده آلیا از برند ویشی

سرم‌های مخصوص آکنه و پوست حساس

سرم‌های ضد آکنه اغلب حاوی اسید سالیسیلیک یا مشتقات گیاهی مشابه هستند.

همچنین، به دنبال نیاسینامید (شکلی از ویتامین B3) باشید که، یک ماده تسکین دهنده، آبرسان و ضد التهاب است که با سایر مواد فعال ترکیب می‌شود تا تحریک را به حداقل برساند و پوست حساس را تسکین دهد.

سرم های تسکین دهنده پوست توصیه شده عبارتند از:

سرم پوستی
سرم پوستی نیاسینامید بالانس
سرم پوستی
سرم نیاسینامید از برند سیمپل

سرم‌های بهبود دهنده بافت پوست

برای کمک به تقویت بافت پوست و ظاهر کلی پوست، استفاده از سرم پوستی حاوی اسید گلیکولیک توصیه می‌شود.

این آلفا هیدروکسی اسید مشتق شده از نیشکر می‌تواند به لایه‌های بالایی اپیدرم نفوذ کند و پیوندهای بین سلولی را مختل کند. همچنین می‌تواند به ریختن سلول‌های کدر، تغییر رنگ و مرده کمک کند تا پوستی صاف‌تر و درخشان‌تر با بافت، تن و رنگ یکنواخت‌تر نشان داده شود.سرم های روشن کننده پوست توصیه شده عبارتند از:

سرم پوستی
L’Oreal Paris Revitalift 10% اسید گلیکولیک خالص

نحوه استفاده از سرم

بهترین راه برای استفاده از سرم پوستی به عنوان یک لایه پایه زیر محصولات سنگین تر مانند مرطوب کننده، ضد آفتاب و آرایش است.

می توانید یک یا دو بار در روز پس از پاکسازی و استفاده از شوینده و تونر، از سرم پوستی استفاده کنید. سرم‌های بر پایه آب باید بلافاصله پس از پاکسازی و قبل از ژل آبرسان یا کرم مرطوب کننده مصرف شوند.

اینکه هر چند وقت یکبار از سرم روی پوست خود استفاده می کنید به اهداف شما و نوع سرم پوستی بستگی دارد.

دفعات استفاده از سرم صورت

سرم‌های آنتی اکسیدان بهترین عمکرد خود را صبح ها نشان می‌دهند و به محافظت از پوست شما در برابر حملات محیطی و تولید رادیکال های آزاد تولید شده توسط نور، از جمله اشعه ماوراء بنفش و نور مرئی با انرژی بالا کمک می کند.
سرم های ضد پیری اغلب برای استفاده در شب مناسب هستند که به مواد اجازه می‌دهد تا با ریتم شبانه روزی بدن شما برای ترمیم و بازسازی پوست کار کنند.
سرم‌های آبرسان برای پوست‌های خشک‌ را می‌توان دو بار در روز و  برای پوست چرب یک بار در روز استفاده کرد تا پوست را مرطوب و هیدراته نگه دارند.

برای استفاده حداکثری از سرم صورت، نکات زیر توصیه می‌شود:

محصولات مراقبت از پوست را از سبک ترین (بر پایه آب)  تا سنگین ترین و چرب ترین استفاده کنید. اکثر سرم‌ها زمانی که به عنوان لایه اول استفاده می شوند، در تماس مستقیم با پوست تمیز پس از استفاده از پاک کننده، بهترین عملکرد را دارند.
اگر ماده فعال بیش از حد تحریک کننده یا خشک کننده است (همانند رتینول در درصد‌های بالا)، می‌توانید آن را روی محصول دیگری بمالید تا اثر بافری (ثابت نگه داشتن PH پوست) ایجاد کنید.

همواره به لیبل محصول دقت کنید تا میزان و زمان صحیح مصرف آن را متوجه شوید. به عنوان مثال سرم‌های حاوی رتینول باید شب‌ها قبل از خواب استفاده شوند زیرا رتینول با تابش خورشید تجزیه می‎‌شود.

سخن پایانی

سرم های صورت محصولات سبک وزنی هستند که حاوی غلظت بالایی از مواد فعال اند. آن‌ها به سرعت جذب پوست شما می‌شوند و باعث بهبود وضعیت پوست و شادابی آن می‌شوند.

انواع مختلفی از سرم‌ها وجود دارد که هر کدام دارای هدف و ترکیبات منحصر به فردی هستند. برخی از سرم‌ها به روشن‌تر شدن پوست یا کاهش لکه‌ها کمک می‌کنند، در حالی که برخی دیگر بر روی افزایش آبرسانی یا مبارزه با علائم پیری تمرکز می‌کنند.

برخی از سرم ها در هنگام صبح بهتر عمل می‌کنند، در حالی که برخی دیگر هنگام استفاده در عصر و شب موثر تر اند. اگر مطمئن نیستید که چه نوع سرم پوستی برای شما مناسب است، برای اطلاعات بیشتر با یک متخصص پوست دارای مجوز مشورت کنید.

منبع : healthline 

2 نظرات
  1. 649+1 می گوید

    بسیار زیبا و مفید

  2. امین رضا می گوید

    بسیار مفید و کارگشا، متشکرم ?????

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.