نکات استفاده از ماسک صورت و تاثیرات آن

بررسی انواع ماسک صورت و نکاتی برای افزایش تاثیرات آن

1

امروزه استفاده از ماسک‌ صورت و انجام یک فیشیال کامل همواره توصیه می‌شود. پیشنهاد می‌شود که ماسک صورت، بسته به نوع ماسک، حدود 3 بار در هفته و حداقل هفته ای یکبار مصرف شود. ماسک و فیشیال برای تاثیر گذاری نیازمند تداوم مصرف و گذر زمان هستند.

ماسک صورت

در ادامه، خاصیت و عملکرد مختلف ماسک صورت و نحوه افزایش تاثیر گذاری آن‌ها بررسی می‌شود.

نیاز پوست شما نوع ماسک را مشخص می‌کند.

با وجود صدها فرمول ماسک صورت، کدام یک را باید انتخاب کنید؟ پاسخ بسیار ساده است: پوست خود را بشناسید و سپس مستقیماً به لیست مواد تشکیل دهنده بروید.

مواد تشکیل دهنده باید با نوع پوست شما مطابقت داشته باشد و به طور مستقیم مشکل خاصی را برطرف کند.

مطلب مرتبط: انواع نوع پوست و نحوه تشخیص 5 تیپ اصلی

آکنه یا التهاب

در حالی که ماسک‌های صورت یک درمان طولانی مدت برای آکنه محسوب نمی‌شوند، اما می‌توانند به آرام کردن پوست ملتهب و جلوگیری از جوش کمک کنند.

به دنبال اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید و مواد طبیعی مانند ماست و پاپایا باشید تا پوست مرده و مواد مسدود کننده منافذ را از بین ببرید. جو دوسر و آلوئه ورا تسکین می‌دهند و در عین حال، خاک رس و زغال(کربن فعال) می‌توانند روغن اضافی پوست را جذب کنند.

لکه‌های پوستی و رنگدانه

ویتامین C با توانایی خود در جلوگیری از هایپرپیگمنتیشن، عنصر قهرمان شما است. اسید کوجیک، اسید آزلائیک و ریشه شیرین بیان برای روشن کردن رنگدانه‌ها نیز کار موثر اند.

و مواد لایه بردار مانند آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs)، اسید لاکتیک و آناناس می‌توانند به حذف پوست مرده و تغییر رنگ سطح پوست کمک کنند.

پوست خشک

پوست خشک نیاز به آبرسانی قوی دارد و بهترین انتخاب، ماسک صورت پر از اسید هیالورونیک (مولکول نگهدارنده آب) است. مرطوب کننده‌هایی مانند آووکادو یا شی باتر نیز می‌توانند پوست را نرم و صاف کنند.

خطوط ظریف و چین چروک

اگرچه درمان چین و چروک‌های عمیق نیاز به مراجعه به مطب متخصص پوست دارند، اما برخی از ماسک‌های صورت می‌توانند به کاهش ظاهر خطوط ریز کمک کنند.

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان، تولید کلاژن را تقویت می‌کند تا به سفت شدن پوست کمک کند. ویتامین E نیز یک گزینه موثر ضد پیری در کنار رسوراترول و اسید فرولیک است. آن‌ها برای محافظت از پوست در برابر عواملی که باعث ایجاد خطوط ریز می‌شوند، مانند آلودگی و آسیب‌های خورشید کار می‌کنند.

پوست چرب

هر چیزی که چربی اضافی را از بین می‌برد و به کاهش انسداد منافذ کمک می‌کند برای پوست‌های چرب ایده آل است.

به دنبال ماسک‌ صورت حاوی مواد زیر باشید:

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک
  • گوگرد
  • زغال

از مواد طبیعی، ماست و آناناس را انتخاب کنید که می‌توانند برای لایه برداری پوست نیز استفاده شوند.

انواع ماسک صورت

ماسک شب

فرمول‌های مخصوص طول شب که به عنوان ماسک‌های خواب نیز شناخته می‌شوند، یک ترکیب آبرسان فوق‌العاده قوی دارند. موادی مانند AHA ها، زردچوبه و شی باتر برای ساعت‌ها روی پوست می‌ماند و زمان بیشتری را در اختیار ماسک قرار می‌دهد تا بهتر جذب شوند و فواید بیشتری برای پوست داشته باشند.

ماسک صورت
ماسک شب آبرسان از برند کلینیک

ماسک خانگی

مواد خانگی مانند جو، عسل و زردچوبه همگی می‌توانند در ماسک های طبیعی و خانگی وجود داشته باشند. با کمی تحقیق از منابع مطمئن و یافتن مواد مناسب برای درمان خاص پوست خود، می‌توانید با استفاده از شگفتی‌های دنیای طبیعی در خانه ماسک مناسب را بسازید.

ماسک صورت ورقه ای

این مدل ماسک صورت برای اولین بار در کره رایج شد. اکثر ماسک های ورقه ای حاوی هیالورونیک اسید (مرطوب کننده) و سرامیدها که به بازگرداندن سد دفاعی پوست کمک می‌کنند و آنتی اکسیدان‌هایی که در برابر رادیکال‌های آزاد دفاع می کنند، هستند.

ماسک‌های ورقه ای به شدت آبرسان اند و برای موارد زیر عالی هستند:

  • پوست خشک
  • پوست ملتهب
  • خطوط ظریف
  • شاداب کردن پوست و رفع خستگی
ماسک صورت

اگر مراسم مهمی در پیش دارید اما فرصت انجام یک فیشیال کامل را ندارید، می‌توانید قبل از انجام میکاپ خود، برای رفع خستگی صورت و رطوبت رسانی سریع، از یک ماسک ورقه‌ای مناسب استفاده کنید.

ماسک خاک رس

ماسک های خاک رس که سرشار از مواد معدنی اند، برای احیای پوست عالی هستند. دو نوع اصلی ماسک خاک رس – کائولن و بنتونیت – چربی اضافی را جذب می‌کنند و برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه مناسب هستند.

این نوع ماسک روی سطح پوست خشک می‌شوند، که یکی از تفاوت‌های اصلی این نوع ماسک با مودماسک یا ماد ماسک‌ها است.

ماسک صورت
ماسک صورت
ماسک های خاک رس از برند ایرانی و پرطرفدار وارمی

ماسک گل و لای

این نوع ماسک ایده آل برای انواع پوست است و برای پاکسازی عمیق طراحی شده اند. اگرچه این ماسک‌ها شبیه به انواع خاک رس به نظر می‌رسند، اما بر پایه آب هستند که باعث آبرسانی بیشتر آن‌ها می‌شود.

فرمول‌های مختلف این نوع حاوی ترکیبات مختلفی هستند، اما اسیدها و عصاره‌های میوه‌ای مختلف را همواره در لیست مواد تشکیل دهنده مشاهده می‌کنید.

ماسک صورت
mud mask که به ماسک های گِلی، لجن و یا گچی معروف اند

ماسک زغال (کربن)

از آنجایی که زغال فعال می‌تواند سموم بدن را جذب کند، تصور می‌شود که آلودگی و سایر ناخالصی‌ها را نیز از سطح پوست پاک کند. انواع مختلفی از ماسک‌های کربن و زغالی در بازار موجود است، مانند؛ ماسک ورقه‌ای زغالی، ماسک پیل آف، خاک رس و زغال و…

ماسک صورت
ماسک کربن (زغال)

ماسک کرمی یا ژله ای

با افزودن اسید هیالورونیک، ماسک‌های کرمی غلیظ می‌توانند برای پوست‌های خشک که نیاز به آبرسانی شدید دارند، عالی باشند. فرمول‌های ژل معمولاً شامل خیار و آلوئه ورا برای تسکین و آرام کردن پوست هستند که آن‌ها را برای انواع حساس ایده آل می‌کند.

ماسک لایه بردار شیمیایی

لایه‌بردارهای شیمیایی مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک در ترکیبات ماسک‌های لایه‌بردار ظاهر می‌شوند. این اسیدهای ملایم برای از بین بردن سلول‌های مرده ایجاد شده روی سطح صورت عمل می‌کنند و پوست را روشن‌تر و صاف‌تر نشان می‌دهند.

ماسک حاوی آنزیم

آنزیم‌های میوه، مانند آنزیم‌های بدست آمده از آناناس و پاپایا، راه دیگری برای لایه برداری هستند. آن‌ها معمولاً تحریک کننده نیستند، همچنین سلول های مرده پوست را تجزیه می‌کنند و پوست را روشن می‌کنند.

ماسک صورت
ماسک صورت آنزیم دار آناناسی از برند فری من

پیل آف

این ماسک‌ها با بافتی لاستیک مانند که برداشتن آن بسیار آسان است، برای کسانی که به آشفتگی و کثیف کاری علاقه ندارند، بهترین انتخاب هستند.

آن‌ها همچنین می‌توانند برای هر گونه مشکل پوستی استفاده شوند. برخی از آن‌ها حاوی اسیدهایی مانند گلیکولیک و سالیسیلیک هستند که باعث لایه برداری و مبارزه با آکنه می‌شوند. برخی دیگر سرشار از اسید هیالورونیک آبرسان یا آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E هستند. این ماسک‌ها با لایه برداری سطحی به بهبود وضعیت پوست کمک میکنند.

ماسک صورت
ماسک پیل آف

آگاهی از مواد تشکیل دهنده

در حالی که ماسک های صورت حاوی مواد مفید زیادی هستند، برخی از افزودنی‌ها می‌توانند باعث تحریک شوند. برای جلوگیری از پوستی قرمز یا خشک، لیست مواد تشکیل دهنده را به دنبال هر چیزی که می‌تواند با پوست شما واکنش بدی نشان دهد بررسی کنید، از جمله:

  • عطرها
  • الکل
  • پارابن‌ها
  • رنگ‌ها
  • روغن‌های خاصی که سابقه حساسیت به آن را دارید.

افرادی که پوست حساسی دارند یا شرایطی مانند پسوریازیس را تجربه می‌کنند که به راحتی پوستشان ملتهب می‌شوند، باید در استفاده از ماسک‌ صورت احتیاط بیشتری داشته باشند. از استفاده بیش از حد از مواد خشک کننده و لایه بردارهای قوی مانند اسید سالیسیلیک یا رتینوئیدها خودداری کنید.

به عنوان مثال، استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها می‌تواند منجر به نازک شدن پوست شود. برخی از آنتی بیوتیک‌ها و آنتی هیستامین‌ها می‌توانند حساسیت پوست را به نور خورشید افزایش دهند. مصرف این موادها، همراه با یک ماسک قوی صورت، ممکن است به جای کمک به پوست، به پوست آسیب برساند.

نکات مهم، تکنیک‌های ماسک‌ صورت خانگی

فراموش نکنید که ابتدا مقدار کمی از مواد را پشت گوش و یا روی قسمت داخلی ساعد خود بمالید تا واکنش‌های ناخواسته را آزمایش کنید. اگر محل تست قرمز شد و یا هر گونه التهاب دیگر، از مصرف آن روی پوست صورت خودداری کنید.

مواد کلیدی برای استفاده

برای اثرات لایه برداری و روشن کنندگی، به اسید لاکتیک موجود در شیر و ماست رجوع کنید. آلوئه ورا همراه با میوه‌هایی مانند پاپایا نیز می‌تواند به روشن شدن پوست کمک کنند.

اگر به دنبال آرام کردن پوست ملتهب هستید، زردچوبه را امتحان کنید. همچنین خشکی را می‌توان با مواد طبیعی مانند عسل و آووکادو برطرف کرد.

موادی که باید از آن‌ها اجتناب کنید.

از هر اسید قوی دوری کنید؛ چیزهایی مانند سرکه سیب، لیمو و آبلیمو می‌توانند منجر به تحریک و حتی سوختگی شوند. قرار دادن سفیده تخم مرغ روی صورتتان نیز ایده خوبی نبوده چرا که می‌توانند منجر به عفونت شود، به خصوص اگر زخم باز و جوش دارید. سطح قلیایی بالای جوش شیرین نیز می‌تواند برای پوست خشن باشد.

تعداد دفعات استفاده از ماسک

اینکه چقدر ماسک صورت خود را استفاده می‌کنید به فرمول ماسک و نوع پوست شما بستگی دارد. به عنوان مثال، افرادی که پوست حساسی دارند، ممکن است به صورت هفتگی از ماسک صورت استفاده کنند تا از زیاده روی و ایجاد التهاب اجتناب کنند. در عین حال افرادی با پوست نرمال می‌توانند از همان ماسک دوبار در هفته استفاده کنند.

اما بهترین راه برای استفاده از ماسک، خواندن دستورالعمل مخصوص آن است. برخی از ماسک‌های صورت، مانند خاک رس و ماسک‌هایی که حاوی فرمول‌های آبرسان هستند، می‌توانند با خیال راحت دو یا سه بار در هفته استفاده شوند. سایر موارد، مانند انواع لایه بردار یا ضد پیری، باید فقط یک بار در هفته استفاده شوند تا از حساسیت احتمالی جلوگیری شود.

به حداکثر رساندن نتایج

برای بالا بردن سرعت ایجاد نتایج و به حداکثر رساندن تغییرات لازم است که جذب حداکثری مواد ماسک، صورت بگیرد. در ادامه چند نکته و ترفند ساده آورده شده است به این امر کمک می‌کنند.

همیشه قبل از ماسک تمیز و بعد از آن مرطوب کنید

قبل از استفاده از هر ماسک صورت، پوست را کاملا تمیز کنید. از یک پاک کننده آبرسان با pH خنثی استفاده کنید( یا از یک شوینده عادی استفاده کنید و بعد از آن از یک تونر برای تنظیمpH) و به آرامی با آب گرم بشویید تا منافذ پوست باز و برای ماسک آماده شوند.

پس از برداشتن ماسک صورت، از یک مرطوب کننده غلیظ و بدون روغن و همچنین یک سرم اسید هیالورونیک استفاده کنید تا هرگونه تحریک احتمالی را به حداقل برسانید و مواد فعال را متوقف کنید.

به طور مداوم و در صورت نیاز لایه لایه استفاده کنید

استفاده از ماسک صورت تنها برای یک بار، برای شما مفید نخواهد بود. اما استفاده منظم می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.

برای تاثیرات عمقی حداقل به مدت 6 تا 8 هفته از همان ماسک استفاده کنید و اگر چندین مشکل پوستی دارید، می‌توانید با چند ماسک متفاوت در زمان خود صرفه جویی کنید.

به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که چانه و گونه های شما نیاز به لایه برداری دارند، در حالی که ناحیه T شما (پیشانی و بینی) نیاز به کنترل چربی دارد. بنابر این از دو نوع ماسک متفاوت برای هر ناحیه استفاده کنید.

ماسک صورت
ناحیه t و ناحیه U صورت

آن را برای مدت طولانی رها نکنید

تصور این که هر چه مدت زمان بیشتری از ماسک صورت بماند، موثرتر می شود، بسیار اشتباه و آسیب زاست و باید در برابر وسوسه ماندن هر ماسکی برای مدت طولانی‌تر از زمان دستور مقاومت کنید.

فرمولی که برای 10 دقیقه روی پوست طراحی شده و به مدت یک ساعت پاک نمی‌شود، ممکن است باعث تحریک و حتی سوختگی شود.

قیمت نشان دهنده کیفیت نیست

گران ترین ماسک صورت لزوما بهترین نیست. برخی از ماسک‌ها برای پوست شما موثر نیستند، و این احتمالاً ربطی به قیمت آن‌ها ندارد و ارتباط زیادی با فرمول آن‌ها دارد.

با جستجوی موادی که مورد تحقیق بوده‌اند و مطالعه نظرات دیگران با نوع پوست نزدیک به شما، بهترین فرمول را در بودجه خود پیدا کنید.

سخن پایانی

ماسک صورت نسبت به سایر اعضای یک روتین پوستی کامل دارای اولویت کمتری است اما استفاده از آن به صورت منظم می‌تواند تاثیرات شگرفی را در بلند مدت نشان دهد و پوست را با طراوت و شاداب نشان دهد.

ترجمه و جمع آوری از: healthline

1 نظر
  1. امین رضا می گوید

    سپاس فراوان ???

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.