لیزر موهای زائد؛ بررسی جوانب پزشکی

بررسی تمامی نکات مربوط به لیزر موهای زائد و عوارض احتمالی آن

1
لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یک شیوه نوین زیبایی است که از لیزر قدرتمند یا نور پالسی شدید (IPL) برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌کند. این منبع نور، دمای فولیکول‌های مو را افزایش داده و از آن‌ها را از بین می‌برد که نهایتا منجر به اختلال در رشد مو می‌شود. هر ناحیه‌ای که موهای ناخواسته و آزار دهنده وجود دارد، می‌تواند توسط این روش مورد درمان قرار بگیرد، از موهای دست و پا و صورت تا خط ریش و ناحیه پشت گردن.

نحوه عملکرد لیزر

لیزر یک تکنولوژی نوظهور است که با پیشرفت صنعت در حوزه‌های مختلف و صنایع متفاوت وارد شده است. انواع لیزر پزشکی یکی از این صنایع است. لیزر جوش طلا و نقره در حوزه زیبایی و لیزر موهای زائد در حوزه سلامتی لیزرهای مربتط با سلامتی و زیبایی هستند. در ادامه به توضیح عملکرد لیزرهای موی زائد می‌پردازیم.

لیزر از امواج‌های نوری برای هدف قرار دادن رنگدانه در مو استفاده می‌کند. نور از ساقه مو عبور می کند و به فولیکول مو می‌رسد. گرمای نور لیزر فولیکول مو را از بین می‌برد و چرخه رویش مو متوقف می‌شود.

مو یک چرخه رشد منحصر به فرد را دنبال می‌کند که شامل استراحت، ریزش و دوره‌های رشد است. موهایی که اخیراً ریخته شده و در مرحله استراحت هستند برای تکنسین انجام دهنده لیزر قابل رویت نیستند، بنابراین لازم است که فرد رشد دوباره آن‌ها صبر کند تا لیزر موثر واقع شود (یکی از دلایل مهم انجام لیزر در چند جلسه و با فاصله زمانی). برای اکثر افراد، لیزر موهای زائد به چندین درمان در طول 2 تا 3 ماه نیاز دارد.

آیا لیزر باعث حذف دائمی موها می‌شود؟

لیزر با تاثیر مستقیم بر فولیکول ها باعث حذف کامل آن‌ها می‌شود در حالی که سایر روش‌های حذف موهای زائد صرفا بخش بالایی مو از بین رفته و فولیکول باقی می‌ماند.

با گذشت زمان و انجام لیزر در چند جلسه متوالی و منظم، به وضوح تعداد فولیکول‌ها کاهش می‌یابد اما همچنان ممکن است رویش مجدد موها مشاهده شود.

به زبان ساده تر اگر لیزر باعث آسیب به فولیکول شود، مو دوباره رشد خواهد کرد (اما با فاصله زمانی طولانی تر) و اگر فولیکول مو توسط لیزر از بین برود رویش برای همیشه متوقف خواهد شد.

در اغلب افرادی که تحت درمان با لیزر هستند رویش مجدد موهای زائد حدود 40 الی 60 روز زمان لازم دارد که دقیقا فاصله زمانی بین هر جلسه لیزر است.

آیا انجام لیزر دردناک است؟

با استفاده از تکنولوژی جدید، انجام لیزر درد زیادی نخواهد داشت. این درمان درد بسیار کمتری نسبت به اپیلاسیون دارد. اکثر افراد می‌گویند که تجربه دردناکی نداشته اند، اما برخی گزارش می‌دهند احساسی مانند ضربه زدن و یا احساس سوزن سوزن شدن، همراه با احساس گرما است.

لیزر موهای زائد

اغلب دستگاه‌ها مجهز به سیستم خنک کننده نیز هستند تا نواحی حساس مانند صورت یا ناحیه تناسلی کمترین گرما و سوزش را حس کند.

آیا رنگ پوست و مو بر پروسه لیزر موهای زائد تاثیر دارد؟

همانطور که گفته شد تاثیر اصلی اشعه لیزر روی رنگدانه‌ها است؛ هرچه تعداد رنگدانه پوست یا مو بیشتر باشد، جذب اشعه بیشتر خواهد بود. در نتیجه هرچه مو تیره تر باشد لیزر تاثیر گذار تر است اما از طرف دیگر ممکن است اشعه توسط رنگدانه های موجود در پوست‌های تیره جذب بشود و سوزش ایجاد کند.

لیزر موهای زائد در افرادی که رنگ پوست روشن و موهای تیره دارند، بهترین عملکرد را نشان می‌دهد. این به این دلیل است که کنتراست رنگدانه باعث می‌شود لیزر موها را هدف قرار دهد، به داخل فولیکول حرکت کند و فولیکول را از بین ببرد.

افرادی که پوست تیره یا موهای روشن دارند ممکن است به درمان‌های بیشتری نسبت به سایر افراد نیاز داشته باشند و ممکن است متوجه شوند که اغلب موها دوباره رشد می‌کنند. (در اغلب مواقع موهای بور سفید و زرد رنگ اصلا تغییری نکرده و به روند رشد خود ادامه می‌دهند)

برای از بین بردن دائمی مو، تکنسین باید بداند که چگونه موها را هدف قرار دهد و نوع مناسب لیزر را انتخاب کند. تحقیقات منتشر شده در سال 2013 نشان داد که لیزرهایی که طول موج‌های طولانی تری تولید می‌کنند روی پوست‌های تیره بهترین عملکرد را دارند.

خطرهای احتمالی و عوارض جانبی

در طول درمان، برخی از افراد احساس سوزش، خارش یا ناراحتی می‌کنند. به همین دلیل، بسیاری از تکنسین‌ها کرم التیام دهنده را برای ناحیه‌ای که تحت درمان هستند، پیشنهاد می‌کنند.

عوارض جانبی جزئی شایع است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تغییرات در رنگ پوست، به ویژه در افرادی که پوست تیره دارند، که معمولا موقتی است.
  • قرمزی پوست
  • تاول یا پوسته پوسته شدن پوست

گاهی اوقات، تحریک مربوط به حذف مو می‌تواند باعث ایجاد اسکار شود. پوست آسیب دیده نیز می‌تواند عفونی شود. اگرچه این عارضه بسیار نادر است، اما برای جلوگیری از این عفونت‌های پوستی حتما به مراکز تخصصی و مورد اعتماد مراجعه کنید و به بهداشت و مراقبت‌های حین لیزر و پس از آن توجه کنید.

پس از لیزر موهای زائد، فرد باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کند. آفتاب می‌تواند پوست را تحریک کند که خطر ایجاد تاول و زخم را افزایش می‌دهد. قبل از انجام لیزر از مصرف دئودرانت‌ها و عطرها و همچنین پمادها و کرم‌های بی حس کننده اجتناب کنید.( و اگر تصافا از این محصولات استفاده کرده اید حتما اپراتور انجام دهنده لیزر را در جریان قرار دهید.)

لیزر موهای زائد

افرادی که درد شدید، تب، پوسته پوسته شدن، تاول یا سایر علائم آسیب یا عفونت پوستی را تجربه می‌کنند باید سریعا به دنبال مراقبت‌های پزشکی و درمان باشند.

هزینه انجام لیزر موهای زائد

هزینه کلی لیزر به عوامل متعددی بستگی دارد، مراکز تخصصی و فوق تخصصی پوست و مو هزینه بیشتری نسبت به سایر مراکز دارند اما بدیهی است که تضمینی تر و بهداشتی تر لیزر موهای زائد را انجام می‌دهند. ناحیه مورد نظر، دستگاه لیزر، تعداد جلسات مورد نیاز و شرایط خاص (مانند داشتن تتو یا حساسیت‌های خاص) از سایر عوامل تغییر دهنده هزینه نهایی هستند.

مراقبت‌های لازم پس از انجام لیزر

به مدت 24 ساعت پس از انجام لیزر از انجام موارد زیر خودداری کنید:

  • از مواد شوینده برای تمیز کردن محل لیزر شده استفاده نکنید.
  • استحمام با آب ولرم و بدون مواد شوینده موردی ندارد اما بهتر است انجام نشود.
  • به مدت 10 روز از تماس مستقیم با نور افتاب خوردداری کنید و هر 4 ساعت یکبار از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • در صورتی که احساس سوزش و خارش داشتید از کرم زینک و بتامتازون (برای بدن) و زینک و مومتازون (برای صورت) استفاده کنید.
  • در طی دوره درمان با لیزر به هیچ عنوان پوست خود را برنزه نکنید ( حمام آفتاب، سولاریوم و…) و در صورتی که از این تکنیک‌ها استفاده کرده اید حتما تکنسین را در جریان قرار دهید.
  • در طول درمان به هیچ عنوان از موچین، بند و اپلاسیون برای حذف موها استفاده نکنید و در صورتی که بین جلسات لیزر شاید رویش موها بودید از ژیلت و یا کرم‌های موبر استفاده کنید.
  • در صورتی که اختلالات هورمونی خاصی دارید حتما تکنسین را مطلع سازید.
لیزر موهای زائد

هشدار:

  • بعضی بیماری‌ها مثل پسوریازیس، لیکن پلان و نیلیگو ممکن است بعد از لیزر مشکلاتی برای پوست ایجاد کنند.
  • سابقه اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید نیز ممکن است مجددا این عوارض را ایجاد کند.
  •  عفونت و جوش‌های چرکی در محل، ابتدا باید قبل از لیزر درمان شوند.
  • چنانچه فرد سابقه بیماری خاصی را دارد که در داروهایشان ترکیبات طلا استفاده می‌شود، نباید لیزر انجام دهد.
  • در بیمارانی که مبتلا به لوپوس هستند به دلیل حساسیت بیشتر پوست به نور بهتر است لیزر انجام نشود.
  • لیزر اطراف چشم ممنوع است.
  • بیمارانی که پورفیری دارند به دلیل واکنش به نور باید از این روش استفاده نکنند.
لیزر موهای زائد

دستگاه‌های لیزر خانگی

اگر به هر دلیلی علاقه به انجام لیزر موهای زائد در مراکز درمانی ندارید، استفاده از دستگاه‌های های خانگی نیز توصیه می‌شود. بدیهی است که این دستگاه‌ها قدرت آنچنانی نداشته و صرفا رویش مجدد موها را به تاخیر می‌اندازند. دستگاه خانگی لیزر موهای زائد از برند بابلیس یکی از لیزرهای خانگی است.

لیزر موهای زائد

سخن پایانی

لیزر موهای زائد می‌تواند میزان موهای زائد بدن فرد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در بیشتر افراد، برخی از موها به مرور زمان دوباره رشد می‌کنند و فرد نیاز به تمدید مجدد لیزر موهای زائد دارد.

حتی زمانی که موها دوباره رشد می‌کنند، موهای حجم و ضخامت کمتری خواهند داشت. برای به دست آوردن درک واقع بینانه از آنچه از لیزر موهای زائد انتظار می رود، اهداف درمان را با یک پزشک متخصص در میان بگذارید.

برخی از رنگ‌های پوست و انواع مو نتایج بهتری نسبت به بقیه دارند و هر یک از انواع رنگ و نوع پوست و مو با دستگاه خاصی سازگاری دارند و نمی‌توان تضمین کرد که یک دستگاه برای همه افراد کارآمد خواهد بود. برای نتایج بهتر به کلینیک‌هایی مراجعه کنید که چند دستگاه دارند و یا دستگاهی که تنظیمات مختلفی را برای انواع پوست و مو شامل می‌شوند.

همچنین اگر کلینیک لیزر موهای زائد دارید و به دنبال تعمیر لیزر خود هستید می‌توانید از خدمات شرکت اپتیک پرداز استفاده کنید.

جمع آوری و ترجمه شده از: nhs و medical news today

1 نظر
  1. امین رضا می گوید

    ممنون از مقاله ی مفیدتون??

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.