راهنمای خرید کفش کوهنوردی و پیاده روی

در خرید کفش کوهنوری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

0

انتخاب کفش به عنوان یکی از مراحل مهم آماده شدن برای انجام فعالیت های کوهستانی مورد علاقه ی ما به حساب می آید. کوهنوردی هرچقدر هم در سطح مبتدی و آماتور باشد یک فعالیت ماجراجویانه است و هر در فعالیت ماجراجویانه ای امکان مواجهه با لحظات دشوار و پیچیده وجود دارد. در مورد پیاده روی و سایر فعالیت ها هم این موضوع صدق می کند چرا که پاها مهم ترین عضو بدن در حفظ تعادل هستند و برای اینکه بتوانند به خوبی از حرکات ما پشتیبانی کنند نیاز به حمایت یک جفت کفش تخصصی دارند.

در ادامه شما را با معیارهای مهم انتخاب کفش کوه و پیاده روی آشنا خواهیم کرد.

ویژگی های کفش کوهنوردی مناسب

شناسایی کاربرد کفش اولین چیزی ست که در انتخاب کفش کوه باید در نظر بگیریم. آیا کفش را برای یک پیک نیک یک روزه در مناطق کوهستانی خریداری می کنیم؟ یا برای چند روز پیاده روی در شیب ناهموار کوه به کفش کوه نیاز داریم؟ اول خوب تشخیص دهید که کفش قرار است چطور و در چه موقعیتی مورد استفاده قرار بگیرد و بعد ویژگی های مناسب آن را بررسی کنید.

ماجراجویی در کوهستان

اگر در مسیرهای کوهستانی چالش برانگیز و ناشناخته قرار است از سفری چندروزه لذت ببرید، حتما یک کوله پشتی سنگین به همراه دارید و باید از کفش هایی که برای این ماجراجویی طراحی شده اند استفاده کنید. ضد آب بودن و ساقدار بودن کفش کوه در این موارد بسیار حائز اهمیت است.

پیاده روی در کوهستان

اگر ترکینگ و پیاده روی های غیر تخصصی و کوتاه در کوهستان هدف شماست، احتمالا کفش معمولی تری نیاز خواهد داشت و نیازی به ویژگی های حرفه ای کفش کوه مثل ضدآب بودن ندارید چون قرار نیست در مسیرهای پر پیچ و خم و پیش بینی نشده حرکت کنید.

عبور از مسیرهای پرفراز و نشیب

نوع دیگری از کفش کوه که با نام کفش آفرود هم شناخته می شود از نظر تکنیکی با فناوری پیشرفته تری طراحی و ساخته شده و برای مسیرهای با شیب تند و پر فراز و نشیب مناسب است. مقاوم بودن، چسبندگی عالی کف کفش ها و سبکی از ویژگی های اصلی این کفش ها هستند که پشتبانی بسیار خوبی ارائه می دهند. بعضی از این کفش ها در قسمت خارجی کف خود گیره هایی دارند که به حفظ تعادل کمک می کند.

انتخاب کفش کوهنوردی ساق کوتاه یا بلند

انتخاب کفش کوهنوردی ساق کوتاه یا بلند تا حد زیادی به سلیقه ی شخصی شما بستگی دارد. با توجه به میزان آمادگی جسمانی خود و سطح تجربه ای که در فعالیت های کوهنوردی دارید کفش ساق کوتاه یا ساق بلند را انتخاب کرده و خریداری کنید. استحکام کفش و میزان حمایت از مچ پا در هر دو نوع کفش کوهنوردی ساق کوتاه و ساق بلند تضمین شده است اما طبعا ثبات مچ پا در کفش کوهنوردی ساق بلند پیدارتر و بهتر خواهد بود. علاوه بر این، در شرایط بارانی و برفی نیز کفش کوهنوردی ساق بلند مزایای بیشتری دارد.

انتخاب کفش کوهنوردی ضدآب

تقریبا می توان گفت کفش کوهنوردی ضدآب همیشه بهترین گزینه برای سفر به کوهستان است. کفش کوه ضدآب به علت برخورداری از لایه ی ضدآب علاوه بر محافظت و مقاومت رطوبتی، گرمای بیشتری ایجاد می کند و با امکان تنفس مناسب برای استفاده در تمام سال مناسب است.

انتخاب سایز مناسب کفش کوهنوردی

برای تشخیص اندازه ی مناسب کفش کوه می توانید هر دو لنگ کفش را پوشیده و با آن راه بروید. سعی کنید هنگام امتحان کردن کفش ها همان جورابی را به پا کنید که قرار است در کوه به پا داشته باشید. کفش کوه مناسب باید فضای کافی در قسمت پنجه ی کفش را فراهم کند تا امکان تحرک انگشتان وجود داشته باشد و امکان لغزش نیز به حداقل برسد.

در بعضی موارد دیده شده بعد از کوه انگشتان پا تاول زده و متورم می شوند، این موضوع ناشی از انتخاب کفش کوه نامناسب است که فضای کافی برای تحرک در قسمت پنجه را فراهم نمی کند.

ویژگی های کفش پیاده روی مناسب

وقتی صحبت از انتخاب کفش پیاده روی مناسب می شود منظور ما پیاده روی طولانی و با هدف ورزش کردن و سلامتی است که باید معیارهای خاصی برای آن در نظر گرفته شود.

کفش های مخصوص پیاده روی اغلب کفش هایی سبک هستند که امکان پیاده روی با سرعت بالا را فراهم می کنند. این کفش ها برای دویدن نیز معمولا مناسب هستند. اگر یک جفت کفش کتانی معمولی دارید به خاطر داشته باشید از آن می توانید برای قدم زدن در پارک یا مسافت های کوتاه استفاده کنید و بهتر است برای پیاده روی حرفه ای تر از کفش هایی با دوام بالاتر و ویژگی های تخصصی تر استفاده کنید.

حتما بخوانید: راهنمای کامل شیک پوشی برای آقایان

به طور کلی کفش پیاده روی باید یک سری ویژگی های پایه را دارا باشد تا بتوان روی آن حساب کرد و از سلامت پاها و سایر اندام های بدن موقع استفاده از آن اطمینان داشت. این ویژگی ها را در بخش بعد ارائه کرده ایم.

ثبات و پایداری

کفش مناسب پیاده روی باید از سطح ثبات و استحکام خوبی برخوردار باشد و به راحتی در دست تا نشده و بیش از حد منعطف نباشد تا بتواند از پای شما در برابر لغزش، پیچ خوردگی و در رفتگی در مسیرهای ناهموار به خوبی پشتیبانی کند.

کفش های پیاده روی و دویدن از لحاظ نرمی و انعطاف به سه سطح درجه بندی می شوند که شامل بسیار نرم، متوسط و سخت هستند. دونده های حرفه ای معمولا کفش های با درجه نرمی زیادتر را ترجیح می دهند اما پیاده روی فشار کمتری نسبت به دویدن به پا وارد می کند بنابراین پاهای شما در کفشی با نرمی متوسط یا کم نیز می تواند احساس راحتی داشته باشد.

یکی از تست هایی که با دست می توانید انجام دهید به این شکل است که پاشنه ی کفش را در دست نگه دارید و پنجه ی آن را به سمت بالا خم کنید. کفش باید به سمت میانه یا توپ پا خم شود و در وسط قوس کفش یا یک نقطه ی تصادفی ناگهان خم و شکسته نشود. همچنین در این حالت باید مقاومت متوسطی را در دست خود از سمت کفش حس کنید.

وجود لژ یکنواخت

بسیاری از کفش های پیاده روی یک لژ منعطف در قسمت پاشنه دارند، در هنگام خرید و انتخاب کفش پیاده روی مناسب توصیه می شود کفش هایی را انتخاب کنید که یک لایه ی یکنواخت منعطف در سراسر کفش دارند و نسبت به کفش های مجهز به لایه یا لژ اضافی در پاشنه بسیار راحت تر و سالم تر هستند.

تناسب اندام

برای خرید کفش پیاده روی ایده آل فرم اندام خود را در نظر بگیرید و کفشی انتخاب کنید که با توجه به وزن شما و فرم استخوان بندی پا و سایر اندام های بدن شما متناسب باشد.

اهمیت کفش مناسب برای دوندگان، ورزشکاران، کوهنوردان و افرادی که هر روز پیاده روی طولانی می کنند به یک اندازه است زیرا ریسک رخ دادن آسیب های جدی برای پا در تمام شرایط امکان پذیر است و انتخاب کفش مناسب بهترین روش برای کاهش این ریسک به حساب می آید.

کفش خوب ضامن احساس خوب

راحت بودن و مناسب بودن کفش را به سایر ملاحظات مانند مد روز و پیشنهاد دوستان ترجیح دهید. راحتی و تناسب کفش شما را در معرض ریسک تاول زدن، کبود شدن ناخن ها و مشکلات جدی تر برای پاها قرار نمی دهد و با پوشیدن آن پاهایتان بعد از کیلومترها پیاده روی راحت و سالم خواهند بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.