همه چیز درباره مونالیزا؛ معروف‌ترین اثر هنری دنیا

0

مقدمه

آیا تا به حال در جریان تاریخچه مونالیزا یا سایر اثار هنری قرار گرفته‌اید؟ اگر پاسخ منفی است، احتمالاً به دلیل کمبود جذابیت شما نسبت به این مسائل است. هنر به تنهایی با قلم مو محدود نمی‌شود؛ بلکه یک شیوه ارتباطی است که افراد افکار و احساسات خود را به زیبایی نشان می‌دهند. این دیدگاه، جایی است که هنرمند نه تنها نقاشی می‌کند، بلکه تفکر می‌کند، احساس می‌کند، مشاهده می‌کند و تصویر می‌سازد. من دو پروژه هنری که بر مبنای مونالیزا بوده‌اند را اجرا کرده‌ام و با نگاهی به گذشته، هرگز تصور نمی‌کردم که این اثر چیزی بیشتر از یک نقاشی کهنه باشد.

در این مقاله، سفر خود را به دنیای مونالیزا آغاز خواهیم کرد و با گشودن درهایی به تاریخچه این اثر هنری بی‌نظیر، سرانجام به دنیای پنهان و جذاب هنر خواهیم پیوست. به این مقاله مجله صفحه برتر بپیوندید تا عمقی بیشتر از مونالیزا بشناسیم و با رازها و داستان‌های پنهان این اثر شگفت‌انگیز آشنا شویم.

مونالیزای واقعی کیست

مونالیزا، همچنین به نام لا جیوکوندا (La Gioconda) شناخته می‌شود، همسر فرانچسکو دل جیوکوندو (Francesco del Giocondo) است. این نقاشی به صورت روغن بر روی چوب انجام شده است. اندازه اصلی این نقاشی 77 در 53 سانتی‌متر (30 در 20 و 7/8 اینچ) است و متعلق به دولت فرانسه می‌باشد و در دیوار موزه لوور پاریس قرار دارد.

این تصویر زنی است که با لباس مد فلورانسی روز خود پوشیده شده و در یک منظر بینظیر و کوهستانی نشسته است، نمونه‌ای قابل توجه از تکنیک sfumato لئوناردو که مدلینگ نرم و سایه‌های سنگین را ارائه می‌دهد.

این نقاشی از نخستین پرتره‌هاست که در حالت نشسته را، پیش از یک منظر خیالی و لئوناردو داوینچی یکی از اولین نقاشان استفاده از دید هوایی و بالا به پایین را نشان می‌دهد. زن مرموز در چه کنایه‌ای ظاهر می‌شود که پایه‌های تاریک ستون‌ها در هر طرف آن وجود دارد. پشت او، یک منظره وسیع به سمت کوه‌های یخی فرسوده می‌شود. مسیرهای پیچ‌خورده و یک پل دورافتاده تنها نشانه‌های کمی از حضور انسان هستند. خمیدگی حسی از موها و لباس زن، ایجاد شده از طریق sfumato، در دل وادی‌ها و رودخانه‌های خیالی پشت او تکرار می‌شود.

حاشیه‌های محو شده، شکل ظریف، تضادهای چشم‌گیر نور و تاریک و کلیت احساس آرامش ویژگی‌های استایل داوینچی هستند. به دلیل ترکیب بیانگری که داوینچی بین نشسته و منظر دور از ترتیبی که مونالیزا را به عنوان یک پرتره سنتی معرفی کند، مورد بحران قرار گرفته است زیرا این اثر یک ایده را به جای یک زن واقعی نشان می‌دهد. حس کلی هماهنگی که در این نقاشی به ویژه در لبخند خفیف نشسته، ایده اتصال بین انسان و طبیعت را منعکس می‌کند.

10 واقعیت که درمورد مونالیزا وجود دارد

۱۰ واقعیتی که ممکن است در مورد این اثر معروف ندانسته باشید:

1. او با فرانسوا یکم، لوئی چهاردهم و ناپلئون در یک دوره زندگی کرده است.

اگرچه داوینچی کار خود را در این اثر را در ایتالیا آغاز کرده بود، اما آن را تا زمانی که به درخواست پادشاه فرانسوا یکم به فرانسه نقل مکان کرد، تکمیل نکرد. پادشاه فرانسوا این نقاشی را در کاخ فونتن‌بلو به نمایش گذاشت که برای یک قرن در آنجا باقی ماند. لوئی چهاردهم آن را به کاخ بزرگ ورسای منتقل کرد. در آغاز قرن نوزدهم، ناپلئون بوناپارت این نقاشی را در اتاق‌خواب خود نگه داشت.

پرتره لئوناردو داوینچی که شبیه نقاشی اوست

2. برخی از تاریخ‌نگاران فکر می‌کنند که مونالیزا نقاشی خودپرتره لئوناردو داوینچی است.

لئوناردو داوینچی در سال ۱۵۱۹ درگذشت و در یک قلعه فرانسوی دفن شده است. کمیته ملی ایتالیایی میراث فرهنگی و برنامه‌ریزی، به بررسی پرونده‌ای می‌پردازد و قصد دارد جمجمه او را حفاری کند. آن‌ها می‌خواهند چهره لئوناردو را با استفاده از فناوری به سبک CSI بازسازی کنند. آیا او شباهتی به چهره مونالیزا دارد؟

3. مونالیزا اتاق اختصاصی خود را در موزه لوور پاریس دارد.

پس از اینکه موزه لوور در سال 2003 بازسازی 4 ساله با مبلغ 6.3 میلیون دلار را آغاز کرد، این تابلو اکنون اتاق مخصوص به خود را دارد. یک سقف شیشه‌ای نور طبیعی را به داخل می‌دهد، یک ویترین شیشه‌ای نشکن دمای کنترل‌شده 43 درجه فارنهایت را حفظ می‌کند و نور کمی رنگ‌های واقعی رنگ‌های اصلی داوینچی را نشان می‌دهد.

4. نقاشی است اما بوم نیست.

شاهکار معروف داوینچی بر روی تخته صنوبر نقاشی شده است. با توجه به اینکه او به نقاشی کارهای بزرگتر روی گچ مرطوب عادت داشت، تخته چوب آنقدرها هم عجیب به نظر نمی رسد. بوم از قرن چهاردهم در دسترس هنرمندان بود، اما بسیاری از استادان دوره رنسانس چوب را به عنوان پایه ای برای آثار هنری کوچک خود ترجیح می دادند.

5. جکی کندی او را به ملاقات دعوت کرد.

در طول قرن‌ها، مقامات فرانسوی به ندرت این نقاشی را از دید خود رها کرده‌اند. با این حال، هنگامی که بانوی اول جکی کندی پرسید که آیا نقاشی می تواند به ایالات متحده سفر کند، رئیس جمهور فرانسه دوگل موافقت کرد. “مونالیزا” در گالری ملی هنر در واشنگتن دی سی و سپس در موزه متروپولیتن هنر در شهر نیویورک به نمایش درآمد.

6. دزد او را مشهور کرد.

اگرچه در دنیای هنر، این نقاشی همیشه یک شاهکار شناخته شده بود، اما تا زمانی که در تابستان 1911 به سرقت رفت، توجه عموم را به خود جلب کرد. روزنامه ها داستان جنایت را در سراسر جهان پخش کردند. وقتی دو سال بعد نقاشی سرانجام به موزه لوور بازگشت، عملاً تمام جهان تشویق می‌شدند.

7. پیکاسو در مظان اتهام سرقت بود.

در طول تحقیقات، ژاندارم ها تا آنجا پیش رفتند که از مخالفان هنری شناخته شده مانند پابلو پیکاسو در مورد این سرقت سوال کردند. آنها برای مدت کوتاهی شاعر گیوم آپولینر را که زمانی گفته بود نقاشی باید سوزانده شود، دستگیر کردند. ظن آنها ثابت شد که بی اساس است.

8. نامه های طرفداران را دریافت می کند.

از زمانی که این نقاشی برای اولین بار در سال 1815 به موزه لوور رسید، “مونالیزا” نامه های عاشقانه و گل های زیادی از طرفداران دریافت کرده است. او حتی صندوق پستی خود را دارد.

9. همه طرفدار نیستند.

خرابکاران مختلف سعی کردند به شاهکار معروف داوینچی آسیب برسانند و سال 1956 سال بدی بود. در دو حمله جداگانه، یک نفر به سمت نقاشی اسید پرتاب کرد و فرد دیگری آن را با سنگ پرتاب کرد. آسیب ضعیف است اما هنوز قابل توجه است. افزودن شیشه ضد گلوله حملات بعدی را با اسپری رنگ در سال 1974 و یک فنجان قهوه در سال 2009 دفع کرد.

10. او را نمی توان خرید یا فروخت.

واقعاً گران بها است، این نقاشی طبق قانون میراث فرانسه قابل خرید یا فروش نیست. به عنوان بخشی از مجموعه لوور، “مونالیزا” متعلق به مردم است و با توافق مردمی، قلب آنها متعلق به او است.

اما رازهای بی پایان مونالیزا

مونالیزا با اسرار بی پایان احاطه شده است (“بی پایان” زیرا ما هنوز هر روز بیشتر و بیشتر در مورد این نقاشی کشف می کنیم!). منظور این است که تقریباً همه چیز در مورد این پرتره دارای نوعی معنا در پشت آن است.

مبانی نقاشی

فکر کنید که خودتان را در حال نقاشی پرتره تصور کنید. آیا می توانید پس زمینه را آنقدر متفکرانه نقاشی کنید که پل ها و مناظر را از چندین مکان مختلف که در آن رفته اید ترسیم کنید یا فقط چند درخت بکشید و آن را روزی صدا کنید؟ چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد این قطعه وجود دارد ، اما به نظر می رسد شروع با چیزهایی که هرگز در مورد آنها فکر نکرده اید شروع جالب تری از آنچه فکر می کنید است.

تاریخچه و شهرت مونالیزا

مشهورترین نقاشی جهان، هنوز هم بینشی حیاتی از دوره رنسانس ارائه می دهد. او در سراسر جهان شناخته شده است و طرفداران از هر گوشه از جهان برای دیدن آن سفر می کنند. روزانه هزاران چشم مشتاق شاهکار محافظت شده داوینچی را تماشا می کنند.

راز لبخند مونالیزا

راز مخوف لبخند تابلو مونالیزا (ژوکوند که همان شخصیت پنهان در نقاشی است) همچنان هم زیر ذره بین هنرمندان قرار دارد و البته این بررسی فقط به اینجا ختم نمی شود بلکه تکنیک های هنرمندانه به کار رفته در خلق چنین اثری توجهات را به خود جلب می‌کند.

هویت مونالیزا و افسانه‌های اطراف آن

اسرار اطراف هویت مونالیزا

هویت مونالیزا همچنان بحثی متحرک در بین مورخان هنر است و حتی ریشه برخی نظریه‌های دور از ذهن تبدیل شده است.

  • اصلی‌ترین نظریه: عموم بر این باورند که لئوناردو داوینچی، لیزا دل جیوکوندو را به عنوان الگوی پرتره برای همسر تاجر ثروتمند ابریشم فلورانس ، فرانچسکو دل جیکوندو ، نقاشی کرده است.
  • گمانه زنی متفرقه: برخی گمانه زنی می کنند که لئوناردو خود مدل مونالیزا است ، اما در نسخه ای “زنانه” یا “درگ” از خودش.

ادامه اسرار و معماها

اطلاعات جالب

  • تاریخ خرید: مونالیزا در سال 1530 توسط فرانسیس اول ، پادشاه فرانسه ، برای مشاهده توسط طبقه مفرح خریداری شد.
  • نقاشی و ابعاد: مونالیزا با رنگ روغن روی تخته چوب صنوبر نقاشی شده و ابعاد آن 30 در ارتفاع 20 در عرض است.
  • بازدیدهای موزه: اکنون بیش از 6 میلیون نفر سالانه از مونالیزا در موزه لوور فرانسه دیدن می کنند.

جزییات دیدنی

  • برخوردها با خطر: این نقاشی به همان اندازه مشهور است زیرا تکنیک جدید انقلابی کشف شده توسط لئوناردو داوینچی را به نمایش می گذارد. این تکنیک Sfumato نامیده می شود و به عنوان “ترکیب نور و سایه” تعریف می شود.
  • اشتباهات زمانی: اگر با دقت به پیشانی مونالیزا نگاه کنید، متوجه می‌شوید که ابرو ندارد. این یک اشتباه داوینچی نبود، بلکه ناشی از خرابی در طول زمان و ترمیم‌کننده‌ها بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.