چرا تبلیغات باسلام را دوست دارم
با شیوع کرونا و افزایش چشمگیر خرید اینترنتی برای حضور کمتر در محیط و اجتماع، تبلیغات باسلام هم برای جذب مخاطب در بسترهای مختلف آغاز شد و شکل تازهای گرفت بگونهای که در یکی دو سال گذشته تبلیغات تلوزیونی باسلام هم گام به عرصه جدید نهاد. این تبلیغات تا به اینجا برای من حسی خوشایند داشته و در این مقاله به دلایلی که به آن علاقمند شدم میپردازم.
درباره باسلام
باسلام یک پلتفرم فروش محصولات خانگی و محلّی برای کسب و کارهای شخصی و کوچک است که مانند رقبایش نظیر دیجیکالا و اسنپمارکت و … یک بازار دوسویه فروشندگان و خریداران را باید پوشش دهد. در قسمت درباره ما باسلام، اینگونه کسب و کار باسلام خود را توصیف کرده است:
باسلام بستر کسبوکارهای کوچک است. اینجا سازندگان اصیل محصولات غیرکارخانهای از شهرها و روستاهای مختلف بیواسطه میفروشند؛ بیشتر دیده میشوند و مشتریان وفادار خود را مییابند. در باسلام خریداران تنوع چشمگیری از محصولاتی میبینند که شاید در دکان هیچ عطاری نباشد.
با فروشندگان گفتوگو میکنند و امتیازها، دیدگاهها و تجربههای دیگران را میبینند. هزینهای که میپردازند، زمانی به حساب فروشندگان میرود که از محصول دریافتی راضی باشند.
آمارهای باسلام
هرچند هیچ کسب و کار تن به خودشفافی از اندازه دقیق بازار خود نمیدهد و نمیتوان اطلاع دقیقی از گردش مالی، سود، فروش و تعداد غرفه و مشتریان این پلتفرم ارائه کرد امّا با کمی تخمین میتوان پیش رفت.
آخرین مصاحبه محمدرضا آقایا مدیرعامل باسلام در تاریخ 10 آبان 1399 یعنی دوسال پیش انجام شد و ایشان با اشاره به ثبت نام بیش از 50 هزار غرفه در این کسب کار نرخ رشد 100 درصد را تا انتهای سال پیش بینی کرده بود. با توجه به ظهور کرونا و رشد تبلیغات باسلام در تلوزیون و دیگر روشهای تبلیغاتی، میتوان تعداد غرفهها و فروشندگان این کسب و کار را بیش از 150 هزار غرفه دانست.
تبلیغات باسلام؛ تلوزیونی و بیلبردها
یک سال از ریبرندینگ و طراحی جدید برند باسلام میگذرد و با این اتفاق تبلیغات تلوزیونی باسلام در جنبههای مختلف با حجم گستردهتری طراحی و منتشر شدهاند. تاکنون با تبلیغات بیلبوردی با طراحی گرافیکی جدید باسلام را در سطح شهر تهران مشاهده نکردم اما تبلیغات قبلی این برند در سطح شهر را به خاطر داردم.
تبلیغات بیلبوردی پیشین باسلام که با هدف آگاهی از برند و معرفی خدمات برند و اپلیکیشن باسلام در سطح تهران مشاهده کردم بیشتر با هدف آگاهی از محصولات خاص خانگی و روستایی بودند. محصولاتی نظیر خرما و زعفران و برنج که در سطح شهر تهران با آن مواجه شده بودم.
تبلیغات تلوزیونی باسلام:
اما در این نوشته من به دنبال صحبت از تبلیغات تلوزیونی باسلام هستم. تبلیغاتی که تقریبا یک سالی هست توجهم را جلب کردند. در این سری تبلیغات که با هدف آگاهی از برند، آگاهی از تنوع محصولات و غرفهها و سهولت خرید اینترنتی انجام شدهاند طراحی دکور، لباس و صحنه برای من جذابیت خاص خود را دارد.
حتما بخوانید: چرا نمی توانم تمرکز کنم؟ 7 دلیل که نمی توانید تمرکز کنید
تبلیغات با اقوام و گویشهای مختلف که گاهی از کردستان، بندرعباس و گاهی از شیراز و تبریز نمایش داده میشوند. این تبلیغات که به دنبال ایجاد آگاهی برای مخاطب غیرتهرانی هستند و میتوان حداقل نتیجه آن را در خانواده خود من یافت. پدرم که ابدا هیچ شناختی از خرید اینترنتی ندارد گاهی که به دنبال محصولی از تهران است با پرسیدن اینکه آیا در باسلام یافت میشود اثرات این تبلیغات را به من ثابت میکند.
بجز تبلیغاتی که برای آگاهی از تنوع محصولی در تلوزیون تولید و پخش میشوند، تبلیغات دیگر با هدف وظیفه اجتماعی و برندینگ که از صمیمت، سادگی و دوری از لاکچری بودن طراحی میشوند باعث علاقه من به تبلیغات تلوزیونی باسلام شده است.
در تبلیغاتی که چند کودک درحال باز کردن جعبه هستند و کفش ورزشی خریده شده در جعبه باسلام را باز میکنند خبری از پسرهای شیک و با لباس مرتب و خوشرنگ و دندانهای لمینت شده و روفو شده نیست. همه پسرها از جنس بچههای باحال پایه فوتبال و بانمک خودمان که عاشقشان هستیم.
در این تبلیغات باسلام که با مخاطبان شیرازی ارتباط بیشتری میگیرد معلمان خانم مدرسهای در شیراز با همان لهجه شیرین به دنبال خرید برنج هستند و باسلام را به هم معرفی میکنند. معلمانی که راحتتر برای ما واقعی به نظر میرسند. ویژگیهای واقعی معلمان خانم را هدف قرارداده و روی همان تمرکز کرده و با لهجه شیرین شیرازی به جذابیت آن افزوده است.
تبلیغات دیگری که خانواده ایرانی صمیمی و خوبی را نمایش میدهد که همه در یک قاب قرار میگیرند و مثل تبلیغات دیگر که هر عضو خانواده را با روابط مصنوعی در قابهای مختلف نشان میدهد و انتظار دارد ما باور کنیم نیست. این خانواده با لهجه شیرین ترکی در حال صحبت میکنند و تنها مشکل این تبلیغ، جاییست که دختر خانم دستش را بالا میگیرد با هدف نشان دادن لوگو و برند باسلام تا اجازه صحبت بگیرد.
تبلیغات ساده، هدف قرار دادن خانمها و جنوبیها با استفاده از بازیگر به نظر جنوبی، طراحی و رنگ ساده که به عنوان تبلیغات مناسب دیگر باسلام است. چیزی که در تمام تبلیغات باسلام دیده میشود، تناسب همه المانهای قاب تلوزیون و تصویر است. همین موضوع باعث ارتباط گرفتن بیشتر مخاطب با این تبلیغات میشود.
یا در آخرین تبلیغات که بازیگر نقش اول در حال ثبتنام در باسلام است، دوستانش درحال فلافل خوردن هستند و خبری از میزهای غذای متنوع و یخچال پر از غذا نیست و با دیالوگ “عجب گشنههایی هستید شما” حال شما را از دیدنش خوب میکنند.
جدا از تبلیغات بالا که ذکر کردم تبلیغات تلوزیونی جذاب از نگاه من، تبلیغات روز مادر و سپس روز پدر بود.
تبلیغات روز مادر و روز پدر مورد علاقه من و همسرم
باسلام به اونی که یهدونهست!
یک ویدئوی جذاب، عالی و دوست داشتنی با روایت عالی و مناسب و دیدنی که هیچ هدفی جز ایجاد صمیمیت و دوستی با برند باسلام ندارد و به نظر من اهداف مهم این تبلیغ را بدست آورد. تبلیغی که بیش از اندازه در دل من جا کرد و نشان داد گاهی لازم نیست حتما به دنبال معرفی محصول یا خدمت از کسب و کار ما باشد. مسئولیت اجتماعی هم جنبه مهم این تبلیغات بود و هست و باعث شد عاشقش باشم.
باسلام به اونی که دلم بهش گرمه!
یک کار با جذابیت کمتر نسبت به تبلیغات باسلام در روز مادر که با اختلاف کمی با باز هم تبلیغات دوست داشتنی من است. تبلیغاتی که بعد از تبلیغ روز مادر خیلی منتظرش بودم و با دیدنش همه آنچه باید ببینیم را میبینیم. پدر که نماد حمایت و پشتوانه بودن در فرهنگ ایرانی است به بهترین وجه در این تبلیغ به تصویر کشیده میشوند.
در صورتی که شما هم نظری در مورد تبلیغات تلوزیونی باسلام دارید در این مقاله برای من بنویسید. در غیر این صورت دیگر نوشتههای من در موضوعات کسب و کار، تبلیغات و بازاریابی و … مطالعه کنید.