انیمیشن شیر شاه | نقد و بررسی + دانلود

0

«شیر شاه» یکی از معروف‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینمای انیمیشن است که توسط والت دیزنی ساخته شده است. این انیمیشن به زیبایی داستانی از میراث حکومتی و ماجراهای خانوادگی را روایت می‌کند. اصلی‌ترین شخصیت این انیمیشن، “شیر سیمبا” است که به عنوان وارث تاج و تخت پادشاهی پریراز و قدرتمند به دنیا آمده است.

داستان «شیر شاه» از حوادث و مواقعی آغاز می‌شود که به قتل پدر سیمبا، “شیر موفاسا”، توسط برادر خائن و طمع‌کارش، “شیر اسکار”، منجر می‌شود. این حادثه باعث تبدیل شدن سیمبا به یک شیر جوان و تنها می‌شود که به تنهایی باید با چالش‌ها و مخاطرات جدید زندگی روبرو شود.

پس از تبدیلات و ماجراهای زیاد، سیمبا تصمیم می‌گیرد به وطن خود بازگردد و عهد به بازگرداندن عدالت و حقیقت به سرزمینش می‌بندد. این سفر پرماجرا و پر از آموزه‌های اخلاقی، انسانی و فرهنگی است که با گسترده‌ترین جذابیت‌ها و جلب توجه به تصویر کشیده شده و با موسیقی‌های فوق‌العاده و اجراهای صوتی شگفت‌انگیز، تجربه بی‌فراموشی برای تماشاگران خلق می‌کند.

شیر شاه به عنوان یکی از آثار برجسته دنیای سینمای انیمیشن، نه تنها جوایز متعددی را از سوی صنعت سینما دریافت کرده است بلکه به عنوان یک اثر کلاسیک، در ذهن تماشاگران به عنوان یکی از زیباترین و ارزشمندترین انیمیشن‌های تاریخ جاودانه شده است.

انیمیشن شیر شاه

مشخصات انیمیشن شیر شاه

  • کارگردان: راجر آلرز مینکاف
  • تهیه کننده: دون هان
  • مدت زمان فیلم: 88 دقیقه
  • سال ساخت: 1994
  • کشور سازنده: آمریکا
  • رده سنی: 8 سال به بالا

در انیمیشن شیر شاه (The Lion King) موفاسا، سلطان حیوانات، صاحب فرزندی می‌شود و نام او را سیمبا می‌گذارند. سیمبا کمی که بزرگتر می‌شود با کنجکاوی و بازیگوشی در دشت می‌چرخد. موفاسا برادری دارد به نام اسکار که آرزوی سلطنت را در دل دارد اما خوب می‌داند که حالا با تولد سیمبا احتمال سلطان شدن اون بسیار کم شده است. پس نقشه‌ای می‌کشد…

نقد و بررسی فیلم

نقاط مثبت

  1. کودکان یک ویژگی خاص دارند و آنکه فکر می‌کنند مرکز جهان هستند. یعنی تمام مشکلات برای دیگران پیش می‌آید و آنها همیشه سلامت باقی می‌مانند؛ یا فکر می‌کنند که مقصر تمام اتفاقات دنیا آنها هستند. بنابراین اگر کودک عزیزی را از دست دهد، خود را مقصر می‌داند. این انیمیشن به خوبی می‌تواند به کودکان نشان دهد که آنها مقصر نیستند.
  2. خیلی از مواقع کنار آمدن با فوت یک عزیز می‌تواند برای انسان سخت باشد. چه زمانی که آنها دیگر بزرگ شده باشند و چه زمانی که هنوز دوران کودکی خود را بگذرانند. این انیمیشن کمک می‌کند تا کودکان و بزرگترها متوجه شوند دنیا به آنها احتیاج دارد و تلاش کنند تا با وجود غم از دست دادن به زندگی خود بازگردند.
  3. اگر می‌خواهید هوش طبیعت گرای کودکان را فعال کنید، این کتاب می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. زیرا مفاهیمی را می‌دهد مثل چرخه‌ی زندگی، گیاه‌خوارها و گوشت‌خوارها، زندگی در بیشه، جنگل و کویر و … این تصاویر برای کودکان، خصوصا کودکانی که از طبیعت می‌ترسند، می‌تواند باعث شود که نسبت به طبیعت علاقه‌مند شوند.
  4. در بخشی از انیمیشن شیر شاه ما شاهد سیمبا هستیم که از خانه دور شده و حالا دیگر نمی‌تواند غذاهای محبوب خود را بخورد. پس به کمک پومبا و تیمون به سمت حشره خواری می‌رود. اگر کودک شما بدغذاست می‌تواند با دیدن انیمیشن متوجه شود که گاهی مجبوریم غذاهایی که بنظر خوب نیستند را بخوریم اما بعد از خوردن می‌بینیم که: هی! بد هم نیست!
  5. در انیمیشن شیرشاه بر مفاهیم دفاع از میهن و سرزمین، دفاع از خانواده، دوستی و وفاداری، و مسئولیت پذیری تاکید شده است. می‌تواند برای کودکان بسیار آموزنده باشد.

نقاط منفی

  1. تصاویر خشونت و جنگ در این انیمیشن نمایش داده شده است. ممکن است گاهی باعث ترس کودکان شود و گاهی منجر به الگوگیری آنها.
  2. در این انیمیشن موضوعی مطرح می‌شود با عنوان: “هاکونا ماتاتا” که تیمون و پومبا آن را: بیخیال بابا، از زندگی لذت ببر ترجمه می‌کنند. اگر کودکی متوجه ماجراهای بعد از این مفهوم نشود می‌تواند به بی‌مسئولیتی و بی‌خیالی بینجامد.

با فرزندان خود درباره این موارد صحبت کنید.

  1. پیش از شروع انیمیشن شیر شاه اگر کودک شما شاهد از دست دادن کسی و یا یک حیوان خانگی بوده، یا یکی از دوستان و نزدیکان شما کسی را از دست داده‌است از او بپرسید که آیا کسی مقصر بوده است؟ بگذارید کودکتان هر احساسی که دارد را بیان کند. بعد بگویید بیا با هم فیلم ببینیم. یک فیلم هست که جواب سوال‌های ما در آن است.
  2. با هم درباره‌ی دوستی خوب سیمبا، تیمون و پومبا صحبت کنید و ویژگی‌های مثبت آنها را با هم بگویید.
  3. از او بپرسید آیا سیمبا در کشته شدن پدرش مقصر بود؟ بعد برایش توضیح دهید که سیمبا اشتباهی نکرد بلکه مقصر اسکار بود. می‌توانید از خودش بخواهید تا توضیح دهد چرا اسکار مقصر است.
  4. از او بپرسید چرا سیمبا فرار کرد؟ چرا به سراغ مادرش نرفت؟ اجازه دهید کودک هر آنچه از داستان متوجه شده است را بیان کند. بعد برایش توضیح دهید که پدر و مادر سیمبا تا جایی که توان داشتند به او کمک کرده‌اند و اگر سیمبا با مادرش صحبت می‌کرد احتمالا مادرش به او کمک می‌کرد تا خود را مقصر نداند و بتواند زودتر سلطان شود.
  5. با هم داستان سیمبا را یک بار دیگر تعریف کنید و این بار اشتباهات سیمبا را درست کنید.

تماشا / دانلود

لینک دانلود

کیفیت 720p

کیفیت 1080p

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.