لیست ضروری سیسمونی کودک + توضیحات کامل

0

لیست ضروری سیسمونی کودک ، به لیستی از وسایل مورد نیاز کودک تازه متولد شده اطلاق می‌گردد، که توسط والدین و طبق رسوماتی، توسط خانواده مادر کودک خریداری می‌شود. این وسایل صرفاً برای استفاده‌ در جهت نگهداری هرچه بهتر کودک در روزهای ابتدایی تولدش تهیه می‌گردد.

مرحله آماده سازی سیسمونی، یکی از مهمترین مراحل در انجام وظایف پدر و مادر کودک محسوب می‌شود. در این مرحله حساس، از طرف والدین سعی می‌شود تا با تهیه لیست ضروری سیسمونی کودک، تمامی لوازم را برای اسکان و نگهداری این عضو جدید و کوچک و البته آسیب پذیر خانواده تهیه کنند.

بی شک نوزاد به هنگام تولد نیاز به مراقبت‌های بسیار ویژه‌ای دارد. چنین مراقبت‌هایی نیز مطمئناً نیازمند ابزارها و تجهیزات و وسایل مخصوصی دارند که کار را برای والدین و اعضای خانواده کودک کمی راحت‌تر می‌کند. در لیست لوازم ضروری سیسمونی کودک ، که با نام سیسمونی نیز شناخته می‌شود، دسته بندی‌های مختلفی از اقلام و کالاها و وسایل متفاوت حضور دارند است. از لوازم مورد نیاز جهت استحام ایمن کودک تا، لوازم و وسایل مورد نیاز برای خواب و استراحتش، بنا به قدرت و توان مالی خانواده، وجود خواهد داشت.

در ادامه با لیست ضروری سیسمونی کودک بیشتر آشنا خواهیم شد. نگاهی به تاریخچه این رسم زیبا در ایران انداخته و سپس سراغ رسومات در این زمینه خواهیم رفت. در آخر نیز با تمامی لوازم و اقلام مورد نیاز کودک که تحت عنوان لیست ضروری سیسمونی کودک شناخته می‌شود، آشنا خواهیم شد.

سیسمونی چیست؟ با نگاهی به تاریخچه آن

بلوکباشی (استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران و نویسنده و محقق) سیسمونی را یک رسم در گویش تهرانی دانسته و آن را چنین بیان کرده است:

در تهران قدیم، رسم بر اینگونه بود زمانی که یک عروس جوان حامله می‌شد و برای اولین بار بارداری را تجربه می‌کرد وارد مراحل اولیه ماه پنجم یا هفتم از بارداری‌اش می‌شد. سپس مادرش پیشاپیش وسایل مورد نیاز برای نوه خود را که در آینده، در روزها و ماه‌های ابتدایی تولد بسیار به آنها احتیاج دارد را،  به نام سسیمونی آماده می‌کند. این مجموعه از اشیاء سپس تزئین شده و در مجمع‌های بزرگ با پارچه‌های زیبا که دارای رنگ‌های شاد بودند،  به محل سکونت دختر و داماد فرستاده می‌شد.

عکس کودک شما با وسایل سیسمونی ضروری او یکی از تصاویر بیاد ماندنی از او می شود.

سسیمونی معمولاً شامل ست‌هایی مختلف از لباس پسرانه و دخترانه بسته به جنسیت نوزاد (که در گذشته طبق شیوه‌های سنتی تا حدی قابل شناسایی بود)، یک لگن یا تشت برای شستشوی کودک، دو ست روتختی، یک کمد لباس کوچک، یک ست صندلی تاشو، انواع اسباب بازی، دو دست پوشک، مجموعه‌ای از لباس‌های بچه‌گانه قدیمی، و همچنین داروهای خانگی مانند روغن چراغ و روغن کرچک، روغن آشپزی، آرد برنج، طالبی، زعفران، شکر قهوه‌ای و همچنین برخی از دعاها، تعویذات و طلسمات جهت حفظ کودک از چشم زخم.

مراسم جشن سیسمونی

به همین مناسبت که از طرف مادر عروس به عنوان اولین تجربه حاملگی دخترش لیست ضروری سیسمونی کودک را آماده و به خانه تازه عروس می‌بردند، خانواده‌ها و برخی از اقوام نزدیک برای ورود سسیمونی به خانه زوج می‌آیند. آنها مراسمی را انجام می‌دهند که در آن بره یا خروسی را در مقابل سیسمونی قربانی می‌کنند و اسپند و عود دود می‌کنند. سپس خانمی که همراه سیسمونی آمده است، هر مجمع و بسته را باز می‌کند و محتویات هر ظرف را به همه حضار نشان می‌دهد.

هر خوراکی و یا اسباب و وسایلی را که باز می‌کند خطاب به تمام حضار توضیح داده و معرفی می‌کند. این لحظه‌ی بسیار شاد که تمام عزیزان با اشتیاق منتظر رسیدن نوزاد و عضو جدید خانواده را جشن گرفته‌اند، با تبریک و تشویق همه حاضران به پایان می‌رسد. در نهایت مجموعه‌ای از لیست ضروری سیسمونی کودک در اتاق مخصوصی که مختص کودک است قرار می‌گیرد.

زمان مناسب برای خرید لیست ضروری سیسمونی کودک

یکی از بهترین‌ زمانهایی که می‌توانید نسبت به خریداری سیسمونی نوزاد و کودک خود اقدام کنید، زمانی است که جنسیت فرزندتان مشخص شده است. بین 5 تا 7 ماهگی، زمانی است که دیگر جنسبت کودک را می‌توان به خوبی مشخص کرد و هیگونه جای شکلی در مورد پسر و یا دختر بودنش وجود نخواهد داشت. پس در این مرحله که جنسیت نوزاد به طور کامل مشخص شده است، وقت آن رسیده است که برای استقبال از او چه دختر باشد و چه پسر، با خرید لیست ضروری سیسمونی آماده شوید.

با خرید سیسمونی در زمان صحیح و علم به جنسیت او، زمان مناسب فرارسیده است تا چیدمان اتاق کودک خود را نیز طراحی کنید. با در اختیار داشتن وسایل و لوازم (سیسمونی) می‌توانید شروع به چیدمان وسایلی که در اختیار دارد نمایید. برای ایجاد فضایی امن و زیرا برای کودک خود، در زمانی که هنوز فشار حضور کودک و وزن بالای او، توانتان را نگرفته تلاش کنید. بهتر است در کنار آشنایی با لیست ضروری سیسمونی کودک و خرید آن، با نحوه اصولی و ایمن چیدمان کودکان نوزاد نیز آشنا شوید.

با وجود اینکه کودک نوزاد در اغلب مواقع در گهواره و یا تخت دارای محافظ است، تا ماه‌ها نیازی به ایمن سازی بسیار زیاد در اتاق کودک می توانید از کارهای کلی تری شروع کنید. به عنوان مثال، ممکن است در مورد طرح رنگ اتاق کودک خود تصمیم بگیرید که زمان زیادی می برد.

رسومات نقاط مختلف ایران زمین در رابطه با سیسمونی کودک

ایران زمین با داشتن اقوام مختلف، دارای رسومات و فرهنگی بسیار قوی است. در رابطه با جشن سیسمونی نوزاد و خرید و آماده سازی لیست ضروری سیسمونی کودک نیز، از گذشته تا کنون اقوام ایرانی، رسومات مختص به خود را داشته و این جشن قدیمی و زیبا را به گونه‌ای که خاص فرهنگ و اقلیم خود بوده است، اجرا کرده‌اند.

در زمان‌های قدیم مرسوم بود که هنگام بارداری عروس، معمولاً در ماه های زوج یا معمولاً در ماه هفتم، سیسمونی به خانه عروس آبستن و پا به ماه برده می‌شد. بر اساس خرافات رایج، سیسمونی دادن، آنهم در ماه های زوج، بد یومنی می‌آورد و به همین دلیل اغلب در ماه هفتم سیسمونی به عروس و داماد تقدیم می‌شود.

این باورها ناشی از اهمیت عدد هفت است، زیرا اعتقاد بر این است که بر سلامت و رفاه نوزادان تأثیر می‌گذارد. در روزی که برای ارسال سیسمونی تعیین شده است، خانواده داماد اغلب برای صرف غذا به خانه پدر عروس دعوت می‌شوند. بعد از پذیرایی و ناهار، لیست ضروری سیسمونی کودک به خانه عروس منتقل می‌شود.

با بررسی آداب و رسومی که با سرعت در حال تغییر در خانواده‌های ایرانی آنهم در زمینه سیسمونی، در حال وقوع است، مشخص می‌شود که تمام تمهیداتی که خانواده عروس برای سیسمونی انجام می‌دهند، حول محور انتظار آمدن نوزاد و سن او می چرخد. این را می توان یک عمل سنتی در نظر گرفت. سنتی دلنشین که رسم خانواده‌های ایرانی است و به عنوان روشی برای استقبال گرم از نوه آینده یاد می‌شود.در این باره لازم به ذکر است که، رعایت این سنت به صورت کاملا ایرانی برای خانواده عروس هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

چک لیست ضروری سیسمونی کودک چیست؟

وقتی یک نوزاد تازه وارد خانواده می‌شود، تمام خانواده مملو از احساس شادی و هیجان خواهند شد. همه‌ی والدین مشتاق هستند که منزل را به هر طریقی برای عضو جدید آماده کنند. از نظافت اتاق نوزاد تا خرید لوازم مورد نیاز کودک، همگی می‌توانند یکی از این کارها محسوب شوند.

در این رابطه باید خدمت عزیزانی که قصد تهیه و خرید چک لیست ضروری کودکان را دارد، توصیه کنیم که بهتر است از قبل فهرستی از اقلام ضروری برای کودک خود تهیه و صورت برداری کنید. یکی از مهمترین مزیت‌های داشتن چک لیست لوازم کودک به شما آرامش خاطر می‌دهد که، چیزی را فراموش نخواهید کرد و به راحتی می‌توانید هزینه‌های مورد نیاز برای خرید تمام وسایل کودک را محاسبه ، و پیش بینی کنید.

پس تا اینجای مطالب متوجه شدیم که، چک لیست ضروری سیسمونی کودک متشکل از اقلامی ضروری است که درهنگام تولد نوزاد تا مدت زمان مشخصی، در جهت نگهداری از او مورد نیاز است. چک لیست ضروری سیسمونی کودک متشکل از چندین نوع اقلام و وسایل است. مانند :

  • پوشاک و لباس‌ها در لیست ضروری سیسمونی کودک
  • وسایل مربوط به حمام و اقلام بهداشتی در لیست ضروری سیسمونی
  • وسایل و اقلام مربوط به خوراک و تغذیه نوزاد که از مهمترین‌‌های لیست ضروری سیسمونی کودک می‌باشند
  • لوازم مربوط به اتاق خواب نوزاد و کودک تازه متولد شده
  • اسباب بازی و لوازم سرگرم کننده
  • انواع مواد آرایشی و مراقبتی از پوست نوزاد، با توجه به حساس بودن بسیار زیاد پوست کودک

گفتنی است که با تهیه و تنظیم لیست ضروری سیسمونی کودک، آنهم سر فرصت و با فکر باز این فرصت را بدست می‌آورید ک در هنگام خرید و در آن لحظات پر از شلوغی و استرس به مشکل نخواهید خورد. می‌توانید تمامی وسایل مورد نیاز را به آسانی خریداری کرده و با حساب دقیق میزان بودجه مورد نیاز، از نظر مالی و مقدار بودجه در نظر گرفته شده هم به مشکلی هماهنگ با نیازتان خواهد بود و به هیچ وجه به مشکلی بر نخواهید خورد.

اقلام مربوط به پوشاک در لیست ضروری سیسمونی کودک

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترینهای لیست ضروری سیسمونی، پوشاک و لباس کودک است. به این دلیل که بلافاصله پس از تولد، نیاز اصلی نوزاد پوشیدن لباس مناسب است. اطمینان حاصل نمایید که لباس‌های کودک را در اندازه‌های مختلف خریداری می‌کنید، زیرا کودک شما در سه سال اول زندگی به سرعت رشد می‌کند و شاید بتوان گفت روزانه در حال تغییری بسیار سریع است.

پس با توجه به این موضوع اگر فقط لباس نوزادی را انتخاب کنید که اندازه مناسبی را در هنگام تولد نوزاد داشته باشد، به سرعت بسیار زیادی، همان لباس برای بسیار کوچک خواهد شد. این قدرت رشد روز افزون و سریع کودک تا سه سالگی است که شما را ملزم به خرید لباس جدید در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه می‌کند.

علاوه بر این، شما باید چندین لباس در هر سایز بخرید، زیرا نوزادان در سال‌های ابتدایی خود کاملا نامنظم هستند و مطمئناً در طول روز حتی تا پنج بار هم می‌توانند نیازمند تعویض کلی البته خود باشند. مواردی مانند کثیف شدن پوشک، رفلاکس معده و استفراغ، ریختن غذا و لکه‌ها تنها چند نمونه‌ی آشنا از چنین موقعیت‌هایی هستند که می توانند باعث کثیف شدن لباس‌های کودک شما شوند.

نکته مهم در رابطه با خرید پوشاک و لباس در لیست ضروری سیسمونی کودک

نکته مهم در رابطه با خرید پوشاک و لباس در لیست ضروری سیسمونی کودک

به یاد داشته باشید که باید در هنگام خرید لباس فرزندتان فصل را در نظر بگیرید، مطمئن شوید که با فصلی که در آن کودکتان متولد می‌شود کاملاً مطابقت داشته باشد. هنگام خرید لباس‌های زمستانی، در نظر داشته باشید که کودک شما در ماه‌های زمستان و سرد سال، ممکن است چند ماه حضور داشته باشد. اگر در اولین سال خود قرار است تمام زمستان را فصول سرد را تجربه کند، باید نسبت به خرید ست کامل زمستانی اقدام نمایید.

اگر کودک شما در زمستان به دنیا آمد، باید لباس گرم و پشمی به او بپوشانید، زیرا باید به جای پتو، از لباس‌های مناسب و گرم برای نوزاد استفاده کنید. سر‌همی ‌های دکمه دار بسیار مهم هستند؛ زیرا کودک شما فاقد تحرک و تولید گرما می‌باشد به همین دلیل حفظ دمای بدن او با سرهمی بسیار مهم است.

بهتر است لباس نوزادی را انتخاب کنید که از پنبه و مواد ضد حساسیت ساخته شده باشد. می توانید جوراب، کلاه و دستکش‌های باکیفیت را در وبسایت ما و در بخش محصولات مشاهده نمایید. برخی از پوشاک و البسه مهم در لیست ضروری سیسمونی کودک، به شرح ذیل می‌باشد :

  • لباس‌های نخی راحت و متناسب با فصل.
  • لباس‌های نوزادی و لباس‌های راحتی برای خواب.
  • لباس‌های گرم کننده نوزاد مانند: کلاه، جوراب، دست‌کش و پاپوش.

اقلام مربوط به حمام و بهداشت در لیست ضروری سیسمونی کودک

لوازم و اقلام مربوط به حمام و بهداشت برای کودکان، از اهمیت بسیار زیادی در لیست ضروری سیسمونی کودک برخوردار هستند. به این دلیل که پوست بدن کودکان بسیار حساس است، شاید آلرژی‌هایی داشته باشند که شما تا قبل از اولین حمام وی، از آنها خبر نداشته باشید. پس در رابطه با خرید اقلام مربوط به بهداشت کودک و حمام لازم به توجه بسیار زیادی دارید تا محصولات شوینده ایمن و کم خطری را انتخاب کنید که برای هر پوست و هر نوع مو مناسب باشند.

از ملزومات بسیار مهم در لیست ضروری سیسمونی کودک، می‌توانیم به خرید یک تشک تعویض، یک برس گهواره با پرزهای نرم، شامپو و صابون کودک، یک پاک کننده ملایم مناسب برای پوست ظریف کودک، یک قطره چکان، اسپری بینی نمکی، محلول پاک کننده گوش، حوله کوچک برای خشک کردن پا، حوله جداگانه برای خشک کردن دست و صورت، حوله حمام، ناخن گیر، پوشک، مرطوب کننده دست و صورت، مسواک، شانه کودک و خمیر دندان‌های مناسب نوزاد برای شست و شوی لثه‌ها.

نظافت نوزاد و حمام کردن او، یکی از اساسی‌ترین نیازهایی است که والدین کودکان تازه متولد شده، باید به آن اهمیت بسیار زیادی بدهند. زیرا در این صورت می‌توانند، علاوه بر تامین بهداشت کودکان خود از درگیر شدن آنها با بیماری‌های مختلف نیز جلوگیری کنند.

اقلام مربوط به تغذیه و غذاخوری در لیست ضروری سیسمونی کودک

بحث تغذیه یکی از مهمترین موارد در سیسمونی است. پس لطفا هنگام تنظیم لیست ضروری سیسمونی کودک خود از حضور اقلام مهم که به وی کمک می‌کنند تغذیه‌ای سالم‌تر و بهداشتی تر و البته ایمن‌تر داشته باشد، اطمینان حاصل نمایید.

به علاوه، اگر از بودجه کافی برای تنظیم و تهیه یک لیست ضروری سیمسونی کودک برخوردار هستید، باید توجه داشته باشید که وجود دستگاه‌هایی مانند آبمیوه گیری، بطری گرم کن، و همینطور غذاسازهای کوچک در خانه الزامی است. پوره سیب زمینی و آبمیوه، از عمده نیازهایی هستند که شما ممکن است بعد از گذشت اندک زمانی برای تغذیه کودکتان به آنها نیاز داشته باشید.

برای گرم کردن شیر، گرم نگهداشتن و دوباره گرم کردن آن به لوازم و اقلام مختلف در خانه نیاز دارید تا کار شما را به عنوان والدین کودک تا حد بسیار زیادی آسان کند.

برخی از ابتدایی ترین وسایل و اقلام تغذیه در سیسمونی، عبارتند از :

  • شیشه و پستانک و همینطور پمپ سینه مادران
  • پودر شیر مخصوص نوزادان و فنجان و چنگال مناسب کودک.
  • سینی و قاشق کوچک برای تغذیه و همینوطور بشقاب و کاسه.

اقلام مربوط به خواب در لیست ضروری سیسمونی کودک

خواب، حالتی است که نوزادان بیشترین زمان خود را در آن سپری می‌کنند و در این لحظات است که امکان دارد کودکان تازه متولد شده در گوشه‌ای از خانه، مانند اتاق خوابشان یا … تنها بمانند. پس یکی از مهمترین‌های دیگر لوازم و اقلام مربوط به سرویس‌های خواب و وسایل مربوط به خواب کودک است. امنیت و راحتی اولویت اول در انتخاب این لوازم و وسایل در لیست ضروری سیسمونی کودک هستند.

خرید یک سرویس خواب کامل و باکیفیت برای کودک شما می تواند باعث افزایش آرامش خواب کودک شما شود. هنگامی که کودک شما راحت بخوابد، رشد بهتری خواهد داشت و خلق و خوی دلپذیرتری را از خود نشان می‌دهد. از آنجایی که نوزادان در ماه های اول زندگی خود زمان زیادی را صرف خواب می‌کنند، درک اهمیت فراهم کردن یک محیط خواب راحت و ایمن برای آنها ضروری است.

در این باره اولین اقدام همیشه نوشتن نام تختخواب کودک در لیست ضروری سیسمونی کودک است، اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود. شما می‌توانید از تختخواب‌های مشترک مادر و کودک استفاده نمایید که در کنار تخت مادر قرار می‌گیرد و یک گزینه عالی برای استفاده شما، تا زمانی است که کودکتان دو ساله شود. این تخت در کنار تخت مادر قرار می‌گیرد و در سال‌های اول که مادر مجبور است بارها در شب شیر دهد بسیار کاربردی است.

نکته‌های بسیار مهمی که در رابطه با خرید اقلام مربوط به خواب و استراحت کودک رعایت کنید :

  • چند بالش برای حمایت از سر و اطراف بدن کودک
  • یک تشک نرم و یک پتوی سبک از دیگر عناصر (تا زمانی که کودک شما به اندازه کافی قوی نباشد که پتو را از صورتش دور کند، نباید از پتو در گهواره کودک استفاده کرد).
  • قرار ندادن هیچ حیوان عروسکی بزرگ و پشمالو در تخت خواب و گهواره (ممکن است روی صورت و بینی و دهان کودک را بپوشاند)

جهت آشنایی بیشتر، برخی از انواع لوازم این دسته بندی عبارتند از :

  • پیش‌خواب و گهواره یا تخت خواب همراه با بالشتک‌‌های محافظ
  • تشک نرم و پتوی بسیار سبک
  • لوازم نظافت مرتبط با خواب (پوشه پنبه‌ای، زیرپتو و …).

اقلام مربوط به آرایشی نوزاد در لیست ضروری سیسمونی کودک

اقلام آرایشی بیشتر جنبه‌های زیبایی داشته و البته در هنگام خرید آنها نیز باید بسیار احتیاط نمایید. لوازم و وسایل آرایشی که توسط کودک مورد استفاده قرار می‌گیرند باید از نهایت امنیت و سلامت برخوردار باشند. اصولا هدف از خرید این اقلام و حضورشان در لیست ضروری سیسمونی کودک، مربوط به نوزادان دختر است استفاده از این لوازم باعث می‌شود تا هر بار که به آنها نگاه می‌کنید تمام قلبتان از این همه زیبایی، لبریز از عشق شود.

گلسر و تل انواع مختلفی در بازار دارند که به شما این امکان را می دهد تا آنها را مطابق با سلیقه خود سفارشی و شخصی سازی کنید. از دیگر انواع این این محصول :

  • کرم‌ها و روغن‌های مناسب برای ماساژ.
  • پودر بچگانه و پمادهای پوستی.
  • و …

اقلام مربوط به اسباب بازی در لیست ضروری سیسمونی کودک

اسباب بازی‌ها بخش مهمی از مراحل رشد کودک شما را عهده‌دار هستند. به طور کلی، کودکان به اسباب بازی‌هایی که روشن و دارای نور، موزیکال و رنگارنگ هستند، علاقه بسیار بیشتری نشان می‌دهند.

شما می توانید اسباب بازی هایی را در لیست ضروری سیسمونی کودک خود قرار داده و بخیر که با سن و علایق کودک شما مطابقت داشته باشید، اما در روزها و ماه‌های اول امنیت و نورانی بودن و همینطور موزیکال بودن می‌تواند کودکتان را بسیار سرگرم کند.

برخی از این اقلام:

  • اسباب‌بازی‌های متنوع و ایمن.
  • کتاب‌ها و تصاویر جذاب برای تشویق به مطالعه در سنین بالاتر.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.