نکات طلایی روتین مراقبت از پوست که از آن بی خبرید!

0

روتین مراقبت از پوست موثر در اولین گام، با شناخت پوست صورت و در دومین گام با استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی باکیفیت امکان پذیر می‌باشد، اطلاع از نکاتی در هنگام استفاده از روتین پوستی شب و روز سبب ایجاد پوستی صاف و جوان برای شما خواهد شد، با ما در این مقاله برای بررسی روتین مراقبتی پوست همراه باشید.

اجزای تشکیل دهنده پوست

در روتین مراقبت از پوست، شناخت نحوه عملکرد پوست همچنین اجزای تشکیل دهنده آن حائز اهمیت می‌باشد. وجود هر گونه لک و جوش بر روی پوست در اکثر شرایط نشان دهنده بیماری‌های کلیوی و کبدی می‌باشد.

لایه بیرونی پوست

اپیدرم یا لایه‌ی بیرونی پوست، متشکل از سلول‌های مرده و چربی‌های روی سطح پوست می‌باشد که در معرض تماس با هوا است. لایه‌ی اپیدرم از نفوذ باکتری به لایه‌ی عمیق پوست جلوگیری می‌کند. در قسمت زیرین این لایه، لایه‌ی دیگری به نام مالپیگی قرار دارد که در بازه‌ی زمانی بسیار کوتاه تقسیم می‌شود و لایه‌های تازه‌ای به موازات پوست می‌سازد.

لایه داخلی پوست

در این لایه که درم نام دارد، اعصاب، رگ خونی، چربی، غدد عروقی و سلول قرار دارد، علاوبر آن این لایه از عمیق‌ترین لایه پوست بوده. پروتئین‌های لازم و مورد نیاز برای کلاژن سازی و استحکام پوست در این لایه ساخته می‌گردد، رعایت رژیم غذایی اصولی، صحیح و استفاده از محصولات شوینده بهداشتی باکیفیت سبب افزایش عملکرد بهتر لایه داخلی می‌شود.

انواع پوست و روتین مراقبت از پوست

به طور کلی 4 نوع پوست وجود دارد که شامل خشک، چرب، مختلط و معمولی می‌باشد. عوامل ژنتیکی در تعیین کننده نوع پوست هر فرد نقش دارد و نوع هر پوست غیر قابل تغییر می‌باشد.

پوست خشک

در صورتی که سبوم و یا چربی پوستی کم‌تر از میزان طبیعی باشد به آن پوست، پوشت خشک گفته می‌شود. در چنین شرایطی لایه‌ی پربی بر روی پوست که نقش محافظتی دارد، نازک شده و نمی‌تواند به خوبی مانع از خروج رطوبت از پوست گردد.

روش مراقبت از پوست خشک

افراد دارای پوست خشک به شدت مستعد التهاب و اگزمای پوستی می‌باشند، همین علت سبب شده تا مراقبت از این نوع پوست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

  • استفاده از آب ولرم برای حمام
  • محدود کردن استحمام به مدت زمان بسیار کوتاه
  • استفاده از مرطوب کننده پس از شست و شوی دست و یا حمام

استفاده از محصولات ساخته شده برای پوست خشک، با دارا بودن قدرت شویندگی ملایم چربی‌های پوست را از بین نمی‌برد و سبب رطوبت رسانی به پوست می‌گردد.

پیشنهاد مطالعه: معرفی رنگ سال 2023

پوست چرب

در افرادی که میزان ترشح سبوم و یا چربی بیش از حد طبیعی باشد به آن سبوریا گفته می‌شود که در حالت عادی به پوست ظاهری براق می‌دهد، به این نوع پوست، پوست چرب گفته می‌شود.

روش مراقبت از پوست چرب و دارای جوش

  • از محصولات حاوی بنزویل اسید و سالیسیلیک اسید جهت پاکسازی پوست صورت استفاده نمایید.
  • سعی کنید با ملایمیت پوست خود را پاک کرده و بشویید، برخورد خشن با آکنه‌های موجود بر روی سطح پوست سبب بدتر شدن و زخم شدن آن‌ها می‌شود.
  • از محصولات رقیق که بر پایه آب بوده و ضد آکنه هستند استفاده نمایید.

علاوبر موارد بالا خانوم‌ها نیز می‌توانند برای کنترل چربی پوست خود، از محصولات آرایشی بدون روغن و ضد آکنه استفاده نماید. استفاده از محصولات آرایشی سنگین سبب بسته شدن منافذ و بدتر شدن آکنه‌ها بر روی پوست گردد.

روتین مراقبت از پوست

پوست مختلط

در این نوع پوست به دلیل افزایش تولید چربی در برخی از نواحی و کاهش ترشح سبوم در برخی از نواحی دیگر پوست مختلط می‌باشد.

روش مراقبت از پوست مختلط

پوست مختلط نیاز به روش مراقبتی خاصی ندارد، افراد می‌تواندد از دو نوع مرطوب کننده ضغیف و قوی برای نواحی چرب و خشک پوست خود استفاده نمایند. در صورتی که جوش‌های سرسیاه در نواحی T( پیشانی، بینی و چانه) وجود دارد فرد می‌تواند از چسب برداشت جوش استفاده نماید.

روتین مراقبت از پوست

به علت حساس بودن پوست، انجام روتین مراقبت از پوست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. برخی از افراد تصور می‌کنند که روتین مراقبت پوست صبح و شب یکسان بوده و تفاوتی میان این دو نیست، این باور غلط بوده و در صورت عدم رعایت روتین روز و شب ممکن است پوست شما دچار لک گردد.

روتین مراقبت از پوست در روز

یکی از فعالیت‌هایی که به شادابی و نشاط پوست صورت در طول روز کمک بسیار فراوانی می‌کند، داشتن روتین مراقبت از پوست در ابتدای روز می‌باشد، روتین پوستی موثر در صبح به شرح زیر می‌باشد.

شست و شوی صورت

انتخاب شست و شوی مناسب و متناسب با نوع پوست هر فرد، در سلامت و شادابی پوست کمک زیادی می‌کند. محصولاتی که بر پایه آب هستند( همانند میسلارواتر) انتخابی بسیار مناسب برای پاک کردن پوست از باکتری در ابتدای صبح می‌باشد، برای تمامی پوست‌ها باید محصولات شست و شو دهنده‌ای با PH پایین جهت شست و شوی پوست انتخاب گردد( البته در نظر داشته باشید شست و شوی بیش از حد صورت در صبح باعث خشکی خواهد شد، شما می‌توانید از آب ولرم برای شست و شو استفاده نمایید).

استفاده از تونر پوست

تونر، یکی از محصولات فوق العاده جهت آبرسانی کامل پوست صورت می‌باشد، تونر به راحتی می‌تواند در از بین بردن سلول‌های مرده پوست و همچنین پاکسازی کامل پوست نقش اساسی داشته باشد. استفاده از تونر در روتین مراقبت از پوست به شما کمک می‌کند تا بتوانید PH پوست خود را به خوبی تنظیم نمایید.

سرم پوستی

می‌توان به جرات گفت، موثرترین روش برای از بین بردن لک، چین و چروک پوستی استفاده از سرم‌های پوستی مناسب در روتین مراقب از پوست می‌باشد. سرم‌های پوستی با تغذیه رسانی به پوست و جذب بسیار سریع می‌توانند در کم‌ترین زمان ممکن پوستی شاداب و جوان را برای شما به ارمغان آورند، پیشنهاد می‌شود در صورتی که دارای مشکلات پوستی از قبیل جای جوش، چین و چروک هستید استفاده از سرم پوستی را فراموش نکنید.

کرم ضد آفتاب

کرم‌های ضد آفتاب، به صورت یک لایه نازک در عین حال بسیار مقاوم در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید مراقبت می‌نماید. میزان SPF در ضد آفتاب‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد، خوب است بدانید که متخصصین پوست معتقد هستند هر چقدر میزان SPF ضد آفتاب بیشتر باشد، محصولی مناسب برای پوست در برابر اشعه خورشید می‌باشد.

روتین مراقبت از پوست

روتین مراقبت از پوست در شب

پیروی از روتین شب مناسب، به بالا بردن شفافیت پوست و سلامت آن در روز بعد کمک زیادی خواهد کرد. روتین مراقبتی پوست در شب به شرح زیر می‌باشد.

شست و شوی صورت

شاید فکر کنید شوینده صورتی که صبح مورد استفاده قرار می‌گیرد با شوینده مورد استفاده در شب یکسان است؛ اما این دیدگاه کاملا اشتباه است. در طول روز به علت مسدود سازی منافذ پوست ناشی از باکتری و لوازم آرایشی در صورتی که به صورت اصولی تمیز نگردد می‌تواند سبب ایجاد لک و جوش بر روی پوست صورت گردد. در نتیجه داشتن شوینده‌ای مناسب و متناسب با پوست صورت برای پاک کردن منافذ صورت از ایجاد مشکلات پوستی جلوگیری می‌کند.

تونر

پس از شست و شوی پوست صورت با محصولات شوینده مناسب، استفاده از تونر پوستی جهت پاکسازی آلودگی‌هایی که شوینده قارد به پاکسازی آن نبوده است، امکان پذیر می‌باشد. تونر پوستی مناسب علاوبر تغذیه رسانی به پوست به پاکسازی آن کمک می‌کند، بهترین زمان استفاده از تونر، پس از شست و شوی کامل پوست صورت می‌باشد.

کرم دور چشم

در ترکیبات کرم دور چشم مقادیر بسیار بالایی آب و گلیسیرین وجود دارد، کرم دور چشم به پف اطراف چشم، ویتامین رسانی به سلول‌های اطراف چشم، ترمیم و جوانسازی سلول‌های اطراف چشم کمک می‌کند.

برخلاف عقیده اکثر افراد مبنی بر استفاده کرم دور چشم در سنین بالا، استفاده از این کرم برای افرادی که از آرایش صورت استفاده می‌کنند ضروری است.

کرم شب مناسب

کرم شب، زمانی باید مورد استفاده قرار گیرد که قصد خروج از منزل را ندارید. این کرم به دلیل رطوبت رسانی بسیار بالا به پوست صورت برای افزایش شادابی پوست و از بین بردن کدری پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از شست و وی صورت آن را به طور کامل خشک کرده و مقداری از کرم شب را به صورت خود زده و به آرامی ماساژ دهید.

روتین مراقبت از پوست

توصیه برای تمامی پوست‌ها

روتین مراقبت از پوست برای تمامی پوست‌ها یکسان نمی‌باشد؛ اما در نظر گرفتن توصیه‌هایی برای تمامی پوست‌ها کمک بسیار فراوانی برای داشتن پوستی سالم و جوان به همه‌ی افراد با هر نوع پوستی خواهد کرد.

  • نوشیدن مایعات کافی در طول روز(حداقل 8 لیوان آب و یا مایعات در طول روز)
  • تعویض رو بالشتی حداقل یک بار در هفته
  • قبل از خواب سعی کنید موهای خود را بشویید و یا آن را ببندید.
  • 15 دقیقه قبل از خروج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید.
  • برای شست و شوی صورت خود به جای استفاده از آب گرم از آب ولرم استفاده کنید.

موارد بالا گام‌های بسیار کوچک در جهت داشتن پوستی سالم و درخشان می‌باشد

روش‌های مضر خانگی مراقبت از پوست

دلایل بسیار زیادی اعم از عدم داشتن زمان کافی، در دسترس نبودن برخی از محصولات و … افراد را ترقیب می‌کند تا به روش‌های خانگی جهت مراقبت از پوست روی آورند؛ اما این در حالی است که برخی از این روش‌ها می‌تواند سلامت پوست را به خطر اندازد.

سیر: استفاده از سیر خام بر روی جوش، جای جوش و لک می‌تواند سبب ایجاد تاول، اگزما و التهاب گردد و اثر عکس داشته باشد.

شکر: اکثر افراد شکر را به عنوان لایه بردار می‌شناسند و از آن استفاده می‌کنند، این در حالی است که شکر برای پوست به شدت خشن و آسیب زا می‌باشد.

آبلیمو: سیتریک اسید یکی مواد تشکیل دهنده آبلیمو می‌باشد؛ اما به دلیل دارا بودن میزان بسیار بالای اسیدیته آنزمانی که بر روی پوست قرار می‌گیرد سبب ایجاد لک‌های تیره خواهد شد علاوبرآن آبلیمو به شدت سبب خشکی پوست خواهد شد.

جوش شیرین: جوش شیرین با دارا بودن ph حدود 8 خاصیت بازی داشته و می‌تواند سبب از بین بردن رطوبت و کم آّی پوست گردد.

ممکن است استفاده از موارد بالا مقرون به صرفه به نظر آیند؛ اما به مرور سبب از بین بردن میزان مقاومت و شادابی پوست خواهد شد و در نهایت فرد ناچار به پرداخت هزینه‌های هنگفت جهت درمان ناشی از برخی محصولات طبیعی خواهد شد.

روتین مراقبت از پوست

در انتها

مراقبت از پوست بدون محدودیت در هر سنی برای هر فرد مهم و ضروری می‌باشد و می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاه پوستی صاف و شاداب را برای افراد به ارمغان آورد، همچنین با توجه به میزان تنوع در محصولات مراقبت از پوست باید بهترین محصول را با توجه به نوع پوست خود خریداری نمایید.

به یاد داشته باشید علاوبر استفاده از محصولات مراقبتی باکیفیت و روتین مراقبت از پوست اصولی پیروی از رژیم غذایی مناسب به ویژه استفاده از صبحانه در داشتن پوستی صاف و شاداب به شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

سوالات متداول

1. آیا شوینده صورت در روتین شب و روز با هم فرق دارند؟

بله، شوینده برای روتین شب باید قوی‌تر باشد تا بتواند آرایش موجود در منافذ را به خوبی پاک کند.

2. استفاده از کرم دور چشم محدودیتی دارد؟

برای افرادی که از لوازم آرایشی استفاده می‌کنن، استفاده از کرم دور چشم بسیار اهمیت دارد.

3. برای افرادی که تمایلی به صرف صبحانه ندارد، چه راه حلی برای داشتن پوست خوب وجود دارد؟

بهترین روش این است که از شب قبل در یک لیوان آب مقداری آب لیمو ترجیحا تازه ریخته و صبح قبل از خارج شدن از منزل میل فرمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.