8 زمینه اصلی طراحی گرافیک | انواع طراحی گرافیک
به طور خلاصه میتوان گفت طراحی گرافیک یعنی “حل مسئله به وسیله المانهای بصری”. این یکی از مختصر و مفید ترین جوابها برای این سوال است که طراحی گرافیک چیست؟ . در فضای بازار کار متناسب با نیاز های بازار، استفاده از آن عناصر گرافیکی، مبتنی بر نیاز، شکل گرفته است و شاخه یا زمینه ای از طراحی گرافیکی را ساخته که می خواهم در مطلب امروز به آن بپردازم. بحث اصلی بر سر انواع طراحی گرافیک است.
نوع اول- طراحی هویت بصری
این نوع از طراحی گرافیک مبتنی بر یک برند می باشد. در تعریف کلی یک برند، پل ارتباطی یک مجموعه یا سازمان با مخاطبینش است. هویت بصری یک برند هم تعیین کننده چیستی، چگونگی و گاها چرایی تعامل با مخاطبین می باشد. در واقع اگر فرض کنیم که یک برند، یک شخص است که با مخاطب تعامل می کند، هویت برند (Brand Identity) ، نقش شخصیت (Personality) آن فرد را خواهد داشت. المان های مثل لوگو، آیکون، تایپوگرافی، پالت رنگی و گالری تصاویر همگی هویت بصری یک برند را تشکیل می دهند.
نوع دوم- تصویر سازی
این نوع از طراحی گرافیک در واقع شامل خلق و تصویرسازی مفاهیم و تصاویری است که متناسب با مسئله ای که طراح می خواهد حل کند، به وسیله او طراحی می شود. که خود شامل طراحی انواع مختلفی از تصاویر و محصولات می شود؛
نوع سوم- طراحی تبلیغاتی و بازاریابی
یکی از آشنا ترین انواع طراحی گرافیک، طراحی تبلیغاتی است. این نوع طراحی، متوجه قسمت تبلیغات و بازاریابی شرکت های بزرگ و کوچک است. در واقع جلوه اصلی و قیافه تبلیغات و برنامه های مارکتینگ یک شرکت با طراحی گرافیک معنا پیدا می کند. اهمیت این نوع از طراحی به حدی حیاتی است که اصلا، یک برنامه بازرایابی موفق با طراحی های گرافیکی هدفمند محقق می شود.
نوع چهارم- طراحی رابط کاربری
طراحی رابط کاربری قسمتی از طراحی گرافیک است که متوجه تعامل کاربر با یک بستر، مثل نمونه هایی که ذکر شد، می باشد. رابط کاربری (UI) چگونگی تعامل کاربر را با یک برنامه، اپلیکیشن، وبسایت، بازی و هر نوع صفحه دیگری تعیین می کند. اینکه جلوه و قیافه یک اپلیکیشن یا صفحات یک وبسایت چه شکلی باشند، کاربر چگونه با آن ها تعامل کند، چطور کاربر راحت تر بتواند با آنها تعامل کند، همه و همه در حوزه طراحی رابط کاربری یا طراحی ui می باشد.
نوع پنجم- طراحی حوزه نشر
شاید بتوان گفت قدمت این نوع از انواع طراحی گرافیک، از بقیه شاخه ها بیشتر باشد. در واقع از زمانی که چاپ و نشر به یک صنعت تبدیل شد، این نوع از طراحی گرافیک خلق و گسترش پیدا کرد. طراحی حوزه نشر یا طراحی گرافیکی نشریات، قسمتی از طراحی گرافیک است که با حوزه چاپ، نشر، کتاب، روزنامه، کاتالوگ و … در ارتباط است.
نوع ششم- طراحی بسته بندی
اینکه بسته بندی یک کالا چقدر زیبا، منطقی و قابل استفاده برای کاربر باشد، توسط طراح گرافیک معین می شود. در واقع طراحی گرافیک بسته بندی، قسمتی از فرآیند و مسیر تولیدف پخش و فروش است که مستقیما با کاربر در ارتباط می باشد. هر جعبه، قوطی، بطری، کیسه، کیف و کنسرو، قابلیت این را دارد که داستانی برای مخاطب تعریف کند و نویسنده این داستان، طراح آن بسته بندی است.
نوع هفتم- موشن گرافیک
طاگر به یک طراحی گرافیک، حرکت و پویانمایی اضافه کنیم، تبدیل به موشن گرافی می شود. طراحی هایی مثل انیمیشن، صداگذاری، تایپوگرافی، ویدئو، اسلاید تصاویر و … که با حرکت همراه هستند، در این نوع از انواع طراحی گرافیک جای می گیرند. طراحی موشن گرافی از جدیدترین شاخه های طراحی است. از زمانی که تلویزیون در خانه ها جای باز کرد این شاخه به شدت رشد کرد. از نمونه های رایج آن تبلیغات تلویزیونی بود. با رشد شبکه های اجتماعی و کسب و کار های آنلاین و دیجیتالی هم به کاربردن آن در تبلیغات و تولید محتوا بسیار بیشتر از قبل شد.