مقایسه استیم یا اپیک گیمز؛ کدام لانچر بهتر است؟

0

امروز انتخاب بین استیم یا اپیک گیمز یک مسئله برای گیمرهای حرفه‌ای به شمار می‌رود. کمپانی Valve مدت کوتاهی پس از تولد بازی های رایانه ای، پلتفرم بازی خود را با نام استیم (Steam) معرفی کرد. از آن زمان، استیم به طور گسترده توسط گیمرها به عنوان پلتفرمی مناسب برای تکمیل نیازهای بازی شما در نظر گرفته شده است و زمانی بود که استیم واقعاً رقابتی با سایر پلتفرم‌های موجود در بازار نداشت.

 آنها به طور موثر و تا حد زیادی انحصار خود را حفظ کردند. با این حال، فروشگاه Epic Games یکی دیگر از پلتفرم‌های معتبر بازی است که سر برخی از گیمرها را از استیم برمی‌گرداند.

هر دو گزینه پلتفرم های مناسبی برای بازی کردن هستند، اما ما می خواهیم بدانیم کدامیک انتخاب بهتری است و این دو پلتفرم یعنی استیم و اپیک گیمز را باهم مقایسه کنیم. سوالی که پیش می آید این است که آیا فروشگاه اپیک گیمز (Epic Games) می تواند با پیشنهادات گسترده استیم (Steam) رقابت کند؟ آیا استیم اکنون در مقایسه با لانچرهای جدیدتر مانند Epic Games Store ضعیف تر عمل می کند؟ کدام پلتفرم در دسترس ترین است؟ اینها همه سؤالاتی هستند که ما به آنها پاسخ خواهیم داد تا مشخص کنیم کدام پلتفرم برتر و بهتری است. و در پایان مقایسه استیم و اپیک گیمز، خواهید فهمید که از بین این دو پلتفرم، می توانید روی کدامیک حساب باز کنید.

اپیک گیمز چیست؟

فروشگاه اپیک گیمز (Epic Games)، یک پلتفرم بازی برای macOS و PC است که در سال 2018 راه اندازی شد. این فروشگاه مدت کوتاهی پس از موفقیت عنوان مشهور جهانی این شرکت، یعنی Fortnite معروف شد.

 بدیهی است که فروشگاه اپیک گیمز مکانی است که می‌توانید به سراغ تمامی بازی‌های اپیک گیمز بروید، زیرا نمی‌توانید عناوین آن‌ را در جای دیگری بر روی مک یا رایانه شخصی دانلود کنید. با این حال، آنها همچنین لیستی از عناوین دیگر و موارد انحصاری برای این پلتفرم دارند تا انگیزه شما را برای استفاده از این برنامه افزایش دهند.

جدا از آن، فروشگاه Epic Games شامل پیشنهادات استاندارد مانند صفحه ی اصلی فروشگاه، کتابخانه بازی، یک تب اجتماعی برای بازی با دوستان و یک بخش اخبار برای همه اخبار فروشگاه Epic Games است. با این حال، یکی از ویژگی های منحصر به فرد فروشگاه Epic Games این است که موتور گرافیکی Unreal Engine را به صورت رایگان در خود دارد و به شما امکان می دهد تا روی پروژه های شخصی مانند فیلم های سینمایی، مادها و حتی توسعه بازی های خود، کار کنید.

استیم چیست؟

همانطور که در مقاله های قبل توضیح داده شد، کمپانی والو (Valve) در سال 2003 استیم را برای macOS و PC ایجاد کرد. این لانچر برای اولین بار به عنوان راهی برای دسترسی به تمام عناوین برجسته Valve در اوایل کار خود ظاهر شد. مانند سری Half-Life، Portal و Team Fortress 2 و از آن زمان به محبوب ترین پلتفرم بازی در بازار تبدیل شد.

حتما بخوانید: بررسی جامع پلتفرم بازی استیم

رقابت استیم و اپیک گیمز؛ کدام بهتر است؟

اپیک گیمز دو رویداد دگرگون کننده را پشت سر گذاشت که به طور قابل توجهی بر مسیر حرکت این پلتفرم تأثیر گذاشت.

 اول، با توسعه موتور گرافیکی Unreal Engine و بازی های محبوب متعددی مانند Batman Arkham City، Borderlands 3، Street Fighter V، Dishonored، توانست شهرت زیادی کسب کند و دومین لحظه مهم، راه اندازی Fortnite بود که صنعت بازی، به ویژه سبک بتل رویال را متحول کرد و به یکی از برجسته ترین موفقیت ها در تاریخ بازی تبدیل شد. این دستاورد بی‌ سابقه به اپیک گیمز توانایی مالی برای رقابت با استیم به عنوان یک فروشگاه دیجیتال را داد.

با معرفی این دو پلتفرم، زمان آن رسیده است که این دو فروشگاه یعنی استیم و اپیک گیمز رو با هم مقایسه کنیم. پس ادامه مقاله رو از دست ندید!

بازی ها و کلکسیون ها

کاملا مشخص است که بزرگترین انگیزه در رقابت برای نگاه اول، کتابخانه بازی هایی است که فروشگاه هر پلتفرم ارائه می دهد و اگر راستش را بخواهید نمیتونیم واقعا به این یک رقابت بگوییم.

استیم در حال حاضر فروشگاه اپیک گیمز را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. در سال 2023 بیش از 50000 بازی به در استیم فعال هستند و این تعداد دائما در حال افزایش است. درحالی که، فروشگاه اپیک گیمز چیزی برابر با 2000 بازی موجود در کتابخانه فروشگاه خود باید خجالت بکشد. همانطور که گفتیم، یک برد آسان برای استیم.

پیشنهاد مطالعه: معروف‌ترین بازی‌های استیم: تجربه‌ای از دنیای بازی‌های دیجیتال

همچنین ببینید: لیست 10 بازی رایگان استیم (Steam)

این به این دلیل است که هر توسعه ‌دهنده‌ ای، از سبک بازی Indie گرفته تا انواع سبک ها، اکثرا بازی های خود را در استیم منتشر می کنند. با این کار، تعداد زیاد افراد در پلتفرم استیم باعث دیده شدن بازی توسعه دهنده ها می شود.

 پس می توان گفت که تقریباً همه ی بازی ها در استیم منتشر می شود. تنها استثنائی که باعث می شود اپیک گیمز ارزش داشته باشد انحصاری بودن برخی از بازی ها و یا عرضه رایگان بازی به صورت ماهانه است.

ویژگی های فروشگاه

با توجه دقیق به این موضوع، می توان گفت استیم به وضوح تسلط و برتری قابل توجهی نسبت به فروشگاه اپیک گیمز دارد. با تقریباً دو دهه حضور در بازار، استیم فهرست گسترده‌ ای از مزایا و ویژگی‌های فروشگاهی را ارائه می‌کند که نسبت به سایر فروشگاه‌های بازی برتری قابل توجهی دارد.

اما از طرف دیگر یکی از مزیت های اصلی فروشگاه اپیک گیمز، ارائه ماهانه بازی های رایگان، از جمله عناوین مهمی مانند GTA V، Alan Wake، و Batman Arkham Collection است. اگرچه عنواینی که رایگان عرضه می شوند، تا یک مدت محدودی قابل دریافت هستند و بعد از آن دوباره به صورت پولی در می آیند پس توجه داشته باشید که قبل از دیر شدن، بازی ها را به کتابخانه خود اضافه کنید.

می‌توانید بازی‌های به صرفه استیم را ببینید در : به صرفه ترین بازی های استیم

با این حال، در مقایسه با استیم، فروشگاه اپیک گیمز چیزی فراتر از بازی های رایگان ارائه نمی دهد.

از سوی دیگر، استیم دارای عملکردهای متعددی است، مانند صف اکتشاف، که بازی ها را بر اساس تاریخچه جستجو، کتابخانه و دوستان توصیه و ارائه می کند. این صف به عنوان یک ابزار ارزشمند برای کشف بازی های بزرگ عمل می کند.

علاوه بر این، استیم به دلیل فروش محتواهای خاص مانند مینی‌ گیم‌ ها، کلکسیون‌ های درون ‌بازی و آیتم ‌هایی که مورد علاقه بسیاری از گیمرها قرار گرفته است، شهرت دارد.

همچنین، سیستم بررسی منحصر به فرد استیم که به بررسی های اخیر و کلی تقسیم شده است، به بازیکنان اجازه می دهد تا بازخورد خود را به اشتراک بگذارند.

در حالی که سیستم بازبینی بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفته است، آسیب پذیری آن در برابر اسپم، یک نقص است. این مورد زمانی اتفاق می افتد که از نظرات بد کاربران برای آسیب رساندن به فروش یا محبوبیت بازی استفاده شود.

با در نظر گرفتن همه عوامل، در اولین مقایسه استیم با فروشگاه اپیک گیمز، استیم به عنوان برنده آشکار ظاهر می شود و امتیازات بیشتری نسبت به هر پلتفرم یا شرکت دیگری از جمله فروشگاه اپیک گیمز به خود اختصاص می دهد.

رابط کاربری: استیم یا اپیک گیمز؟

وقتی نوبت به رابط کاربری در هر پلتفرم می ‌رسد، می توان گفت که هر دو ظاهر ساده و خوبی دارند و همانطور که می دانید طی آپدیت های اخیر استیم رابط کاربری بهتر و جذاب تری ارائه داده است. با در نظر گرفتن این موضوع، ما استیم را ترجیح می ‌دهیم زیرا آنها واقعاً دسترسی بیشتری را ارائه می‌دهند.

 به عنوان مثال، بخش «بحث ‌ها» در برگه «انجمن» مکان آسانی برای پرسیدن سؤالات در مورد هر بازی در صفحه انجمن آنها است. چه عیب‌ یابی باشد چه سؤالات درون بازی، یا فقط صحبت در مورد بازی با افراد دیگر. در صورتی که فروشگاه اپیک گیمز چیزی برای مقابله با این موضوع ندارد.

همچنین استیم یک مارکت (Market) برای ترید و فروش آیتم ها و حتی یک ورک شاپ را فراهم می کند، که فروشگاه اپیک گیمز همچین مواردی را در رابط کاربری خود جای نداده است. حتی گروه‌ هایی وجود دارند که می‌توانید به آنها ملحق شوید، نشان‌هایی که می‌توانید کسب کنید، و واقعاً خیلی چیزهای دیگر برای استفاده از رابط به طور کلی وجود دارد.

 چیزی که به استیم در این زمینه برتری می دهد، استفاده از رابط کاربری به صورت بسیار ساده است.اما همه چیز در اینجا به پایان نمی رسد، زیرا موتور گرافیکی Unreal Engine یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی است که اپیک گیمز ارائه می‌ کند و استیم در این مورد ضعیف عمل کرده است.

شاید برای شما این غیرعادی باشه که ببینید یک پلتفرم بازی، یک موتور بازی رایگان برای بازیکنان ارائه می‌کند تا از آن برای توسعه بازی‌ها استفاده کنند، اما این به جرعت می توان گفت که این یک ایده عالی است. اما متاسفانه این برای رابط کاربری یک پلتفرم بازی های دیجیتال کافی نیست و ما برنده این بخش رو هم استیم اعلام می کنیم.

مقایسه استیم و اپیک گیمز: نظر نهایی

برای ما، نتیجه رقابت بین فروشگاه های استیم (Steam)  و اپیک گیمز (Epic Games) کاملاً واضح است. اگر می‌خواهید دسترسی بیشتر و ارائه بازی‌های بهتری داشته باشید، توصیه می‌کنیم از استیم به عنوان پلتفرم بازی خود استفاده کنید و اگر می‌خواهید بازی توسعه دهید، Epic Games Launcher مکانی عالی برای شروع است زیرا شامل موتور گرافیکی Unreal Engine است.

 بهترین بخش این است که اگر مک یا رایانه شخصی دارید، می توانید هر دو را دانلود و استفاده کنید. بنابراین واقعاً مهم نیست که کدام یک را انتخاب کنید.

با این اوصاف، اگر می خواهید در دراز مدت به یک پلتفرم بچسبید، ما به شما استیم را توصیه می کنیم. این پلتفرم یک رابط کاربر عالی برای ردیابی پیشرفت بازی شما در طول زمان دارد و شما را با نمایه خود مرتبط می کند. کتابخانه بازی استیم بسیار برتر است.

جزئیات کوچکی مانند داشتن یک انجمن، بازار، و ورک شاپ برای اصلاح آسان بازی‌ها، بسیار کمک می‌کند. به‌علاوه، هرچه بیشتر از استیم استفاده کنید، بیشتر متوجه خواهید شد که چه چیزی ارائه می‌کند.

مورد نهایی متاسفانه تحریم بودن ایران توسط شرکت اپیک گیمز (Epic Games) است و تنها راه حل برای دسترسی به این پلتفرم استفاده از دی ان اس های تحریم شکن و یا فیلترشکن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.