بیماری کاوازاکی چیست و چه ارتباطی با کرونا دارد؟

0

بیماری کاوازاکی چیست؟

بیماری کاوازاکی یک بیماری التهابی عروق متوسط بدن است که موجب تورم عروق می شود. ابتلا به برخی عفونت ها (از سرماخوردگی ساده تا عفونت هایی چون ریکتزیا و سرخک) در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند می تواند موجب بروز کاوازاکی شود.

بروز کاوازاکی در نژادهای مختلف متفاوت است، بااین حال به طور متوسط شیوع آن کمتر از نیم درصد جمعیت کودکان زیر پنج سال را شامل می شود.

شایع ترین علائم بیماری کاوازاکی چیست؟

  • تب طولانی تر از پنج روز
  • ضایعات پوستی
  • قرمزی غیرچرکی چشم
  • زبان قرمز (که به زبان توت فرنگی نامیده می شود)
  • درد مفصل و تورم غدد لنفاوی گردن است.


عوارض بیماری کاوازاکی 

ابتلای مجدد و مرگ و میر ناشی از کاوازاکی نادر است و در صورت تشخیص و درمان به موقع، عوارض اندکی دارد.

پس از درمان، معاینات منظم سالانه توسط پزشک و متخصص قلب باید انجام شود. در صورت عدم درمان، از هر چهار کودک درمان نشده، یک کودک دچار عوارض قلبی عروقی می شود (حدود بیست و پنج درصد).

ارتباط ویروس کرونا و بیماری کاوازاکی

ارتباط ویروس کرونا و کاوازاکی

کودکان به کرونا مبتلا می شوند ولی اغلب بدون علامتند (ناقلین خاموش) یا با علامت های کمی بهبود می یابند.

عملکرد ویروس ها در بدن انسان محدود به ایجاد عفونت نمی شود، چنان که نقش برخی از ویروس ها به عنوان فاکتور خطر سرطان (مانند HPV در سرطان دهانه رحم) و همچنین به عنوان عامل محرک بیماری های خودایمنی، به اثبات رسیده است.

تا کنون نقش ویروس کرونا در بروز بدخیمی ها یا بیماری های اتوایمیون به اثبات نرسیده است؛ چراکه این ویروس نوپدید است و کمتر از ۶ ماه سن دارد!

بنابرتحقیقات انجام شده در امریکا و انگلستان، covid_19 نیز مانند ویروس های دیگری چون آنفولانزا، ویروس سرماخوردگی و… “می تواند” به عنوان محرک بروز کاوازاکی مطرح باشد. با این حال شواهد کافی برای اثبات این رابطه وجود ندارد.

تحقیقی روی هشت کودک با علائم کاوازاکی غیر تیپیک (که علائمی مشابه سندروم شوک توکسیک یا سندروم شوک فوق التهابی دارد) در آپریل ۲۰۲۰ در انگلستان انجام شد که از بین این هشت کودک، دو کودک آزمایش covid_19 مثبت داشته، چهار کودک سابقه تماس محتمل و یک مورد سابقه تماس قطعی با فرد مبتلا به کرونا را داشته اند.

افزایش بروز این سندروم در دوره ی پاندمی کرونا می تواند نشان دهنده آن باشد که با افزایش موارد عفونت در زمستان گذشته، موارد شوک توکسیک نیز افزایش پیدا کرده، اما الزاما اثبات کننده ی ارتباط کرونا و کاوازاکی نیست.

راهکار پیشگیری از بروز کاوازاکی در پاندمی کرونا ویروس جدید چیست؟

  • رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی کلید اصلی پیشگیری از بیماری های واگیردار مانند ویروس کروناست.
  • به کودکان خود با بازی و نقاشی و به زبان ساده آموزش دهید تا فاصله یک تا دومتری را با دیگران رعایت کنند، از بوسیدن و در آغوش گرفتن دیگران اجتناب کنند، دستانشان را با آب و صابون بشویند و از ماسک استفاده کنند.

مثلا می توانند قهرمان داستانی باشند که در آن با یاد دادن نکات بهداشتی به دیگران، جان آن ها را نجات می دهند، یا با هر بار شستن دست یا رعایت قوانین فاصله گذاری امتیاز گرفته و در پایان روز اجازه انجام فعالیت مورد علاقه اش را به عنوان جایزه دریافت کند.

بهتر است این جایزه خوراکی، تماشای تلویزیون یا بازی با تبلت و موبایل نباشد. بازی با اسباب بازی دلخواه یا مکالمه تصویری با افرادی که دوستشان دارند یا مشارکت در آشپزی های ساده، مثال های خوبی برای تشویق است.

بیماری کاوازاکی

نویسنده: خانم دکتر فائقه نوریان (گروه پزشکی مهرآفرین)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.