انواع بازی برای پرورش خلاقیت کودک

0

در این مقاله  قصد داریم  در مورد انواع بازی ها جهت پرورش خلاقیت کودک صحبت کنیم:

خلاقیت چیست؟

حل مسائل و مشکلات با یک نگاه جدید و مبتکر، به نام خلاقیت است. پیدا کردن یک راه حل ساده و بی نظیر برای مشکلات پیچیده، از حالت عادی و سنتی خارج شدن از طریق تفکر خلاقانه است. خلاقیت هنرمندان، بازیگران، نویسندگان، رقصندگان، موسیقی‌دانان و نقاشان نیز مهم است و افراد با داشتن خلاقیت و پرورش آن، می‌توانند به زندگی لذت ببرند و خوشحال‌تر باشند.

اهمیت افزایش خلاقیت در کودکان

یکی از مهم‌ترین عناصر نوآوری و خلاقیت، پرورش و افزایش آن در افراد است. بر اساس تحقیقات انجام شده، خلاقیت در کودکان در نقطه اوج خود قرار دارد و اگر بدون اقدام برای افزایش آن، با گذشت زمان افت می‌کند. بنابراین، خلاقیت امر ذاتی نیست و قابل پرورش و توسعه است. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که والدین از نقش حیاتی خلاقیت آگاه شوند و آن را در کودکانشان افزایش دهند. برای افزایش خلاقیت در کودکان، راهکارهای ساده و بازی‌های جذاب وجود دارند که می‌توانند والدین را در آن فرصت کمک کنند.

تأثیر مثبت افزایش خلاقیت کودکان در آینده

در کارها و فعالیت‌های هنری، خلاقیت به عنوان اولویت اول اعمال می‌شود. هنرمندی بدون خلاقیت قادر به خلق اثر نو و بدیع نیست. موتسارت در موسیقی، میکل آنژ در مجسمه سازی و لئونارد داوینچی در نقاشی دارای خلاقیت قوی بوده‌اند. اگر فرزند شما علاقه به هیچ یک از رشته‌های هنری نداشت، همچنین می‌تواند از خلاقیت خود در حل مسائل فیزیکی و ریاضی کمک بگیرد. علوم طبیعی مانند زیست شناسی به درصد بالایی از خلاقیت نیز نیاز دارند. ایزاک نیوتن، پاستور و آلبرت انیشتن با قدرت تخیل و خلاقیت بالا توانستند به عنوان دانشمندان مشهور جهان شناخته شوند. این افراد با داشتن خلاقیت قوی مشترک هستند.

مقاله پیشنهادی: پرورش خلاقیت در کودکان 2 تا 7 سال

انواع بازی برای پرورش خلاقیت:

-باز‏ی‌های جسمی:

این نوع بازی‌ها از قدیمی‌ترین انواع بازی هستند. کودک برای خارج کردن نیرو (انرژی) اضافی بدن خود، یا رهایی از خمودگی و خستگی، اوقاتی را به بازی‌های جسمی اختصاص می‌‏‎دهد. بازی‌های جسمی می‎‏توانند به صورت گروهی و انفرادی یا ترکیبی از هر دو باشند.

-بازی‌های تقلیدی:

کودک در هر دوره‎‏ای دست به بازی‎های تقلیدی می‎زند. او در آغاز به تقلید نقش مطمئن دوستان، والدین و کلاً نزدیکان می‎پردازد و از ایفای نقش آن‌ها، بزرگ‌ترین لذت و تجربه را به دست می‎آورد. در دوران دبستان در بازی بیشتر نقش مربیان و معلمان را ایفا می‎کند و هنگامی‎ که به سن نوجوانی نزدیک می‏شود، الگوی رفتاری او هم تغییر می‎‏یابد. درواقع از این زمان به بعد تقلید نقش از طرف کودک دیگر به عنوان بازی نیست بلکه آغازی برای چگونگی همخوانی با گروه‌های اجتماعی و ایفای نقش واقعی زندگی است.

-بازی های نمایشی:

بازی نمایشی می‎تواند کمک کند تا کودک از خود محوری بیرون آید و متوجه بیرون خود  شود. همچنین به کودک فرصت می‎دهد تا شخصیت درونی خود را آشکار کند. اگرچه بازی‎های تقلیدی و نمایشی با هم مشترکند اما در حقیقت بازی نمایشی خود نوعی از بازی تقلیدی است. نکته ظریف این جاست که در بازی تقلیدی، کودک سعی در تقلید نقش دارد در حالی که در بازی نمایشی کودک علاوه بر تقلید نقش، انتظار خود از آن نقش را هم بیان می‌کند.

مقاله پیشنهادی:

-بازی های نمادین:

بازی نمادین زمانی آغاز می‏شود که کودک به‏ تدریج زبان می‏‌گشاید و توانایی کاربرد علایم و نمادهای زبان را دارد. بازی‎های نمادین با بازی‏های تقلیدی و نمایشی تفاوت دارد. در بازی‎های تقلیدی و نمایشی، کودک با استفاده از وسایل موجود به برون فکنی یا درون فکنی امیال و خواسته‎های خود می‎پردازد و از این طریق به لذتی درونی و برونی دست می‎یابد. در این نوع بازی کودک سعی دارد به اشیا و وسایل واقعی موجود در محیط خود دست پیدا کند و با آن وسایل بازی کند اما در بسیاری از اوقات، محدودیت‎ها مانع دستیابی کودک به ابزار و وسایلی است که در بازی به آن نیاز دارد. در این مرحله است که کودک، برای حل مشکل خود، به بازی‌های نمادین روی می‌آورد.

-بازی های تخیلی:

بازی تخیلی ریشه در خلاقیت کودک دارد. تخیل کودک به مرور و همگام با رشد ذهنی او از مرحله بازی‌ها خارج می‌شود و به صحنه داستان‌ها و گفتارهایش کشانده می‌شود. نظریه پردازان معتقدند رشد تخیل کودک در هنگام کودکی و از طریق بازی می‌تواند باعث شود تا در زندگی بزرگ سالی، این کودکان به هنرمندان، نویسندگان، نقاشان، مخترعان و کاشفانی بزرگ تبدیل شوند.

 

یکی از منابع: ایمنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.